Lotnictwo cywilne


Samoloty pasażerskie


Odrzutowce dyspozycyjne - "bizjety"

Samoloty dyspozycyjne - strona główna Cessna Challenger Dassault Embraer Gulfstream

Learjet

William Lear, założyciel firmy, miał do czynienia z biznesem lotniczym jeszcze przed założeniem firmy. Wynalazł m.in. pierwsze radio samochodowe, pierwszego autopilota do zastosowania w odrzutowcach, czy pierwszy system automatycznego lądowania (źródłem tych informacji Wikipedia ;) ).
Lear, zafascynowany myśliwcem P-16, uznał, że wzorując się na tej konstrukcji można stworzyć lekki odrzutowiec dyspozycyjny. W ten sposób w 1952 roku rozpoczęto prace projektowe nad samolotem, który pierwotnie nazwano SAAC-23. Ten 6-8 miejscowy lekki odrzutowiec dyspozycyjny (o masie ok. 5,5 tony) poderwał się do swego pierwszego lotu 7 października 1963.
Odrzutowce te (które pierwotnie miały być produkowane w Szwajcarii, ale w 1962 roku firma przeniosła się do Wichita w Kansas) mogły latać szybciej i wyżej od konkurencji, a przy tym były stosunkowo "niedrogie" (ok. 500 000 USD), odniosły więc duży sukces. Zresztą do dzisiaj z produktów Leara - ze względu na ich możliwości - korzystają nie tylko rządy i biznesmeni, ale również wojsko.
Później powstawały kolejne wersje samolotu (Learjet 24 i 25). Następnie, w 1964 roku zmieniono nazwę firmy na Lear Jet Corporation, po czym w roku 1966 zmieniono ponownie nazwę na Lear Jet Industries Inc. Samoloty sprzedawały się świetnie, ale koszty produkcji były wysokie i firma nie prosperowała dobrze. Lear sprzedał więc w 1967 roku część swoich udziałów firmie Gates Rubber Company z Colorado, więc firma - w wyniku połączenia z GRC - zmieniła znów nazwę na Gates Learjet. W roku 1990 firmę wykupiło Bombardier Aerospace, a więc samoloty nazywane są teraz Bombardier Learjet. Jak widać, w historii firmy następowały zmiany udziałowców i nazw, ale to, co się nie zmienia, to popularność produktów firmy. Samoloty Learjeta są chyba najpopularniejszymi samolotami dyspozycyjnymi w swojej klasie.



Powyżej: Learjet 45

Oczywiście, w międzyczasie, po sukcesie Leara 25, powstawały inne konstrukcje.
W 1973 roku oblatano model 35, o skróconej kabinie pasażerskiej, dzięki czemu samolot mógł zabierać więcej paliwa, co zwiększało jego zasięg - był to samolot o zasięgu transkontynentalnym.
W 1977 roku oblatano Learjeta 28/29 - pierwszy odrzutowiec firmy wyposażony w winglety (zaprojektowane przez naukowca z NASA), bazujący na konstrukcji Learjeta 25, o pojemności 10 miejsc pasażerskich. Samolot ten mógł latać nawet na wysokościach 15,5 km.
W roku 1987 oblatano Learjeta 31 (skrzydła z modelu 28/29 i kadłub z 35/36). Był on wyposażony w system EFIS produkcji AlliedSignal (dzisiejszy Honeywell), a jego konstrukcja bazowała na wcześniejszych samolotach.
Wersję 55 "Longhorn" (7-miejscowy), ze zwiększoną rozpiętością skrzydeł i skrzydełkami oraz szeroką kabiną (a później, w wersji 55B, ze zwiększoną masą i całkowicie cyfrowym kokpitem), oblatano w roku 1979 (była ona dostępna w kilku wersjach zależnie od zasięgu).
Jego następcą był Learjet 60, o nowym, szerszym kadłubie i kabinie dla 12 pasażerów. Oblatany został w roku 1990.

Pierwszą konstrukcją firmy zaprojektowaną w całości przy użyciu komputera był Learjet 45 - samolot 10/11-miejscowy, wyposażony w czteroekranowy system EFIS Primus 1000 Honeywell. Pierwszy lot odbył się 7 października 1995 roku. Producent oferuje jednak także i nowsze modele - warto zwrócić uwagę np. na projektowanego obecnie Learjeta 85, samolot pozwalający na rejsy dalekodystansowe.

Dane techniczne (Learjet 45):
Napęd: 2 silniki turbowentylatorowe HONEYWELL TFE731-20-AR
Długość: 17,56 m
Wysokość: 4,31 m
Rozpiętość: 14,56 m
Typowa ilość miejsc: 8
Maksymalna prędkość przelotowa: 859 km/h (M 0.81)
Wysokość maksymalna: FL510 (15 545 m)
Zasięg (4 pasażerów, załoga, rezerwy paliwa): 3,893 km


Dane techniczne (Learjet 60):
Napęd: 2 silniki turbowentylatorowe PRATT & WHITNEY CANADA PW305A
Awionika: W pełni cyfrowa, 4 ekrany EFIS, COLLINS PRO LINE
Długość: 17,89 m
Wysokość: 4,44 m
Rozpiętość: 13,35 m
Typowa ilość miejsc: 6 - 7
Maksymalna prędkość przelotowa: 859 km/h (M 0.81)
Wysokość maksymalna: FL510 (15 545 m)
Zasięg (4 pasażerów, załoga, rezerwy paliwa): 4,623 km


Dane techniczne (Learjet 85):
Napęd: 2 silniki turbowentylatorowe PRATT & WHITNEY CANADA PW307B
Awionika: W pełni cyfrowa, 3 ekrany EFIS, COLLINS PRO LINE FUSION
Długość: 20,76 m
Wysokość: 6,08 m
Wysokość kabiny: 1,80 m
Szerokość kabiny: 1,85 m
Powierzchnia skrzydła: 37,25 m2
Rozpiętość: 17,28 m
Typowa ilość miejsc: 8
Maksymalna prędkość przelotowa: 871 km/h (M 0.82)
Wysokość maksymalna: FL490 (14 935 m)
Zasięg (4 pasażerów, załoga, rezerwy paliwa): 5 556 km
Rozbieg do startu: 1521 m
Dobieg do lądowania: 823 m
Maksymalna masa startowa: 16 682 kg
Maksymalna masa do lądowania: 13 676 kg