Początki firmy sięgają 1957 roku, kiedy to firma Grumman Aircraft Engineering Co. stworzyła turbośmigłowy samolot biznesowy Gulfstream I. Jednak "właściwa" firma Gulfstream Aerospace założona została w roku 1978, natomiast Grumman Aircraft Engineering Co. zajęła się głównie produkcją dla wojska. Siedziba Gulfstream Aerospace mieści się w USA (Savannah, w stanie Georgia).
Do bardziej znanych konstrukcji firmy zaliczyć należy m.in. Gulfstreama V. Jest to dwusilnikowy odrzutowiec dalekiego zasięgu (10 742 km) mogący zabrać na pokład 14 - 19 pasażerów. Jego prędkość przelotowa to 904 km/h, może on latać na wysokości 15 545 m (FL510). Jego napęd stanowią 2 silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce BR710A1-10. Pusty samolot waży 21 ton, natomiast jego maksymalna masa startowa to 41 136 kg.
Obecnie, firma Gulfstream oferuje następujące modele samolotów dyspozycyjnych:
Wszystkie one są nowoczesnymi odrzutowcami wyposażonymi w "kokpit szklany", na który składają się wyświetlacze LCD (samolot wyposażony jest w system EICAS), istnieje również możliwość wyświetlania na nich np. map podejścia do lądowania czy map lotniska. Liczba wyświetlaczy w kokpicie zależna jest od wersji samolotu - i tak np. G150 ma ich 4, a G200 posiada 5.
Niektóre samoloty Gulfstreama pilotowane są w systemie Fly-By-Wire.
Silniki wyposażone są w system FADEC.
Można również w Gulfstream`ie zażyczyć sobie różnych opcji dodatkowych, jak np. system HUD (Heads-Up Display) czy EVS (Enhanced Vision System) i inne.
Model: | G150 | G200 | G250 | G350 | G450 | G500 | G550 | G650 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ: | Samolot dyspozycyjny średniego zasięgu | Samolot dyspozycyjny średniego zasięgu | Samolot dyspozycyjny średniego zasięgu | Samolot dyspozycyjny średniego zasięgu | Samolot dyspozycyjny dalekiego zasięgu | Samolot dyspozycyjny dalekiego zasięgu | Samolot dyspozycyjny dalekiego zasięgu | Samolot dyspozycyjny dalekiego zasięgu |
Zasięg | 5 467 km | 6 301 km | 6 300 km | 7 038 km | 8 061 km | 10 742 km | 12 501 km | 12 964 km |
Typowa liczba miejsc pasażerskich: | 6 - 8 | 8 - 10 | 8 - 10 | 12 - 16 | 12 - 16 | 14 - 18 | 14 - 18 | 11-18 |
Typowa prędkość przelotowa: | 850 km/h | 850 km/h | 870 km/h | 904 km/h | 904 km/h | 926 km/h | 926 km/h | 956 km/h |
Maksymalna wysokość przelotowa: | 13 716 m (FL450) | 13 716 m (FL450) | 13 716 m (FL450) | 13 716 m (FL450) | 13 716 m (FL450) | 15 545 m (FL510) | 15 545 m (FL510) | 15 545 m (FL510) |
Silniki (2): | Honeywell TFE 731-40AR | Pratt & Whitney Canada 306A | Honeywell HTF7250G | Rolls-Royce Tay Mk 611-8C | Rolls-Royce Tay Mk 611-8C | Rolls-Royce BR710 C4-11 | Rolls-Royce BR710 C4-11 | Rolls-Royce BR725 A1-12 |
Awionika: | Rockwell Collins Pro Line 21 | Rockwell Collins Pro Line 4 | Gulfstream PlaneView250™ | Gulfstream PlaneView® | Gulfstream PlaneView® | Gulfstream PlaneView® | Gulfstream PlaneView® | Gulfstream PlaneView® II |
Długość pasa do startu: | 1524 m | 1854 m | 1512 m | 1539 m | 1661 m | 1570 m | 1801 m | 1829 m |
Długość pasa do lądowania: | 878 m | 1000 m | 969 m | 994 m | 994 m | 844 m | 844 m | 914 m |
Maksymalna (maksymalna, bo zależna od wykończenia i wyposażenia samolotu) masa pustego samolotu (ZFW - tj. bez paliwa) : | 7 938 kg | 10 886 kg | 12 791 kg | 22 226 kg | 22 226 kg | 24 721 kg | 24 721 kg | 27 442 kg |
Maksymalna masa startowa (MTOW): | 11 839 kg | 16 080 kg | 17 962 kg | 32 160 kg | 33 521 kg | 38 601 kg | 41 277 kg | 45 178 kg |
Długość: | 17,30 m | 18,97 m | 20,3 m | 27,23 m | 27,23 m | 29,39 m | 29,39 m | 30,41 m |
Rozpiętość: | 16,94 m | 17,7 m | 19,2 m | 23,7 m | 23,7 m | 28,5 m | 28,5 m | 30,36 m |
Wysokość: | 5,82 m | 6,53 m | 6,5 m | 7,67 m | 7,67 m | 7,87 m | 7,87 m | 7,82 m |
Wysokość kabiny: | 1,75 m | 1,91 m | 1,91 m | 1,88 m | 1,88 m | 1,88 m | 1,88 m | 1,95 m |
Szerokość kabiny: | 1,75 m | 2,18 m | 2,18 m | 2,24 m | 2,24 m | 2,24 m | 2,24 m | 2,59 |