Lotnictwo cywilne


Samoloty pasażerskie


Odrzutowce dyspozycyjne - "bizjety"

Samoloty dyspozycyjne - strona główna Cessna Dassault Embraer Gulfstream Learjet

Bombardier Challenger

Bombardier Challenger 300

Jest to średniej wielkości odrzutowiec dyspozycyjny zdolny do pokonywania odległości transkontynentalnych. Projekt (zwany wówczas Bombardier Intercontinental Business Jet BD-100) rozpoczęto w 1999 roku. Do pierwszego lotu poderwał się w sierpniu 2001, we wrześniu 2002 przemianowano projekt na Challenger 300, a do służby wszedł w roku 2004.

Awionika to Rockwell Collins ProLine 21 - system złożony z 4 wyświetlaczy LCD, wyposażony w EICAS, podwójny GPS, podwójny FMS, EGPWS, TCASII, komputer diagnostyczny (Maintenance Diagnostics Computer) oraz system IFIS (Integrated Flight Information System).



Bombardier Challenger 350

Projekt ten nie jest - wbrew temu, co się powszechnie sądzi - powiązany z Challengerem 600.

Dane techniczne (Challenger 300):
Załoga: 2 pilotów
Pasażerowie: typowo 8 (max 9)
Długość: 20,92 m
Rozpiętość skrzydeł: 19,46 m
Powierzchnia skrzydeł: 48,502
Wysokość: 6,20 m
Szerokość kabiny: 2,19 m
Wysokość kabiny: 1,85 m
Napęd: 2 silniki turbowentylatorowe Honeywell HTF7000
Zasięg (8 pasażerów, załoga, zapas paliwa): 5 741 km
Prędkość maksymalna: 870 km/h (M 0.82)
Długość pasa do startu: 1466 m
Długość pasa do lądowania: 792 m
Wysokość maksymalna: FL 450 (13 716 m)
Bombardier Challenger 600
Bombardier Challenger 600

Challenger 600 był niezależnym projektem Billa Leara z 1976 roku (zwanym wtedy LearStar 600). Kiedy Lear sprzedał prawa do produkcji (i rozwijania) modelu Canadairowi, nazwę projektu zmieniono na CL600 Challenger. Samolot poddano pewnym modyfikacjom w stosunku do projektu Leara - przeprojektowano skrzydło i poszerzono kabinę pasażerską. Pierwszy lot odbył się zimą 1978 roku.

Dane techniczne (Bombardier CL604):
2 silniki turbowentylatorowe General Electric CF34-3B
Awionika: Collins ProLine 4 (kokpit szklany, 6 ekranów)
Długość: 20,85 m
Wysokość: 6,30 m
Rozpiętość: 19,61 m
Maksymalna prędkość przelotowa: 870 km/h (M 0.82)
Wysokość maksymalna: 12 497 m (FL410)
Typowa konfiguracja miejsc pasażerskich: 9 (max 12)
Zasięg (5 pasażerów, załoga, rezerwy): 7 551 km
Global 5000 / Global Express

Samolot ten to krótsza wersja Bombardiera Global Express (samolot dyspozycyjny dalekiego zasięgu). Prace nad Globalem Express rozpoczęto w 1993 roku, a pierwszy lot odbył się 3 lata później.

Samolot wyposażony jest w awionikę Rockwell Collins Pro Line Fusion, 4 wyświetlacze LCD, Head-Up Guidance System, łącze danych, pokładowy LAN i inne. Ciśnienie w kabinie na wysokości FL450 (13 716 m) odpowiada ciśnieniu na wysokości 4500 stóp (1371 m) - w porównaniu ze standardami dla samolotów pasażerskich to ok. 6,5 - 8 tysięcy stóp, podobnie jak dla samolotów dyspozycyjnych.

Najnowszym produktem z serii Global jest (projektowany właśnie) samolot Global 8000 - posiada m.in. awionikę Global Vision Flight Deck, 4 ekrany LCD i system HUD. Samolot przeznaczony jest dla 8 pasażerów i 4-osobowej załogi, a jego zasięg maksymalny to 14 631 km.

Dane techniczne (Bombardier Global 5000):
Długość: 29,5 m
Rozpiętość skrzydeł: 28,6 m
Powierzchnia skrzydeł: 94,9 m2
Wysokość: 7,7 m
Szerokość kabiny: 2,49 m
Wysokość kabiny: 2,11 m
Załoga: 2 - 3
Pasażerowie: typowo 8, max 17
Napęd: 2 silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce Deutschland BR710A2-20
Zasięg (M 0.85; 8 pasażerów + 3 członków załogi + rezerwy paliwa): 9 630 km
Typowa prędkość przelotowa: 904 km/h (M 0.85)
Maksymalna prędkość przelotowa: 950 km/h (M 0.89)
Długość pasa do startu: 1689 m
Długość pasa do lądowania: 814 m
Wysokość maksymalna: FL510 (15 545 m)


Dane techniczne (Bombardier Global 8000):
Długość: 30,97 m
Rozpiętość skrzydeł: 31,79 m
Wysokość: 8,14 m
Szerokość kabiny: 2,49 m
Wysokość kabiny: 1,91 m
Załoga: 2
Pasażerowie: 8
Napęd: 2 silniki General Electric
Zasięg (M 0.85; 8 pasażerów + 3 członków załogi + rezerwy paliwa): 14 631 km
Typowa prędkość przelotowa: 907 km/h (M 0.85)
Maksymalna prędkość przelotowa: 957 km/h (M 0.90)
Długość pasa do startu: 1768 m
Długość pasa do lądowania: 856 m
Wysokość maksymalna: FL510 (15 545 m)
Maksymalna masa startowa: 47 536 kg
Maksymalna masa do lądowania: 38 918 kg