Lotnictwo cywilne


Samoloty pasażerskie


Odrzutowce dyspozycyjne - "bizjety"

Samoloty dyspozycyjne - strona główna Challenger Dassault Embraer Gulfstream Learjet

Cessna

Clyde Cessna był farmerem z Kansas. Zajmował się również sprzedażą samochodu. Clyde zafascynował się lotnictwem po obejrzeniu pokazu lotniczego w 1911 roku. Jak głosi strona Cessny, "od tej pory największym jego marzeniem było latanie, a kiedy dowiedział się, że lotnik może zarobić 1 000 $ za jeden pokaz, marzenie przerodziło się w wyzwanie". W roku 1927 Cessna oraz Victor H. Roos zakładają spółkę Cessna-Roos Aircraft Company (później przemianowaną na Cessna Aircraft Company).
Nie będę tu przedstawiać całej historii spółki, gdyż nie to jest moim celem. Co ważne, to że Cessna jest dziś wiodącym producentem samolotów lekkich (tzw. szkolnych). Najbardziej chyba rozpoznawalnym samolotem tego producenta jest Cessna 182, wyprodukowana w 1956 roku. Do podobnych konstrukcji należy Cessna 172 (1956) czy Cessna 150 (1958).
Jednak Cessna produkuje również samoloty biznesowe. Pierwszym tego typu samolotem był 2-silnikowy śmigłowy model 411 wyprodukowany w roku 1965. Pierwszym odrzutowcem biznesowym firmy był natomiast wyprodukowany w 1969 roku FanJet500 nazwany Citation. Według Cessny, na świecie lata obecnie ponad 5000 egzemplarzy samolotów Citation w różnych wersjach.

Citation I była samolotem o masie 3 ton (dopuszczalna masa startowa 5 375 kg), przeznaczonym dla max 8 pasażerów i 2-osobowej załogi. Napędzana dwoma silnikami turbowentylatorowymi Pratt & Whitney Canada JT15D-1,Cessna Citation I o prostej konstrukcji skrzydeł osiągała prędkość maksymalną 650 km/h (w porównaniu z 876 km/h Learjeta 25). Inne jej parametry też nie dorównywały konkurentowi - jej zasięg (z zapasami paliwa) to 2459 km, a pułap maksymalny to FL410 (12 495 m).

Późniejsze wersje miały podobną konstrukcję, lecz wydłużane kadłuby (Citation II miała już pojemność 10 miejsc pasażerskich) i poprawione osiągi (zasięg, wysokość przelotowa, mocniejsze silniki dające większą prędkość przelotową), choć pod wieloma względami dalej nie dorównywały one Learjetom. Cessna Citation III była już projektem o nowej konstrukcji (m.in. przekonstruowane skrzydło), potem była Citation IV, ale dopiero Citation V przyniosła przełom - zaawansowany system EFIS w kokpicie. Później powstawały kolejne wersje Cessny Citation, ale ominę je teraz i przejdę teraz do opisu nowszych konstrukcji Cessny...

Cessna Citation X

Produkowana od 1996 roku Cessna Citation X była już samolotem dalekiego zasięgu, o całkowicie nowej konstrukcji skrzydła (skos skrzydeł 37°). Citation X wyposażona była również w całkowicie szklany kokpit (5 ekranów: 2 x PFD, 2 x MFD i 1 EICAS, autopilot Primus 2000, 2 x FMS, na wyposażeniu również GPS, EGPWS i TCAS II).



Cessna Citation X

Poniżej: Cessna Citation Sovereign

Dane techniczne wybranych modeli (źródło: strona Cessny):
Model:Cessna Citation MustangCessna Citation CJ1+Cessna Citation SovereignCessna Citation X
Napęd:2 silniki Pratt & Whitney PW615F2 silniki Williams International FJ44-1AP2 silniki Pratt & Whitney PW306CRolls-Royce AE3007C1
Wysokość: 4,09 m4,19 m6,20 m5,87 m
Długość:12,37 m12,98 m19,35 m22,04 m
Rozpiętość skrzydeł:13,16 m14,30 m19,30 m19,48 m
Wysokość kabiny:1,37 m1,45 m1,73 m1,73 m
Szerokość kabiny:1,40 m1,47 m1,68 m1,68 m
Liczba miejsc pasażerskich:5798
Certyfikat do pilotażu przez 1 pilota:TakTakNieNie
Maksymalna prędkość przelotowa:630 km/h720 km/h848 km/h972 km/h
Maksymalna wysokość przelotowa:12 497 m (FL410)12 497 m (FL410)14 326 m (FL470)15 545 m (FL510)
Długość pasa do startu:948 m991 m1109 m1567 m
Długość pasa do lądowania:725 m789 m808 m1036 m
Zasięg:2130 km2 408 km5 273 km5 686 km
Masa pustego samolotu (ZFW):3062 kg3810 kg9435 kg11 068 kg
Maksymalna masa startowa:3921 kg4853 kg13 744 kg16 375 kg