Clyde Cessna był farmerem z Kansas. Zajmował się również sprzedażą samochodu. Clyde zafascynował się lotnictwem po obejrzeniu pokazu lotniczego w 1911 roku. Jak głosi strona Cessny, "od tej pory największym jego marzeniem było latanie, a kiedy dowiedział się, że lotnik może zarobić 1 000 $ za jeden pokaz, marzenie przerodziło się w wyzwanie". W roku 1927 Cessna oraz Victor H. Roos zakładają spółkę Cessna-Roos Aircraft Company (później przemianowaną na Cessna Aircraft Company).
Nie będę tu przedstawiać całej historii spółki, gdyż nie to jest moim celem. Co ważne, to że Cessna jest dziś wiodącym producentem samolotów lekkich (tzw. szkolnych). Najbardziej chyba rozpoznawalnym samolotem tego producenta jest Cessna 182, wyprodukowana w 1956 roku. Do podobnych konstrukcji należy Cessna 172 (1956) czy Cessna 150 (1958).
Jednak Cessna produkuje również samoloty biznesowe. Pierwszym tego typu samolotem był 2-silnikowy śmigłowy model 411 wyprodukowany w roku 1965. Pierwszym odrzutowcem biznesowym firmy był natomiast wyprodukowany w 1969 roku FanJet500 nazwany Citation. Według Cessny, na świecie lata obecnie ponad 5000 egzemplarzy samolotów Citation w różnych wersjach.
Citation I była samolotem o masie 3 ton (dopuszczalna masa startowa 5 375 kg), przeznaczonym dla max 8 pasażerów i 2-osobowej załogi. Napędzana dwoma silnikami turbowentylatorowymi Pratt & Whitney Canada JT15D-1,Cessna Citation I o prostej konstrukcji skrzydeł osiągała prędkość maksymalną 650 km/h (w porównaniu z 876 km/h Learjeta 25). Inne jej parametry też nie dorównywały konkurentowi - jej zasięg (z zapasami paliwa) to 2459 km, a pułap maksymalny to FL410 (12 495 m).
Późniejsze wersje miały podobną konstrukcję, lecz wydłużane kadłuby (Citation II miała już pojemność 10 miejsc pasażerskich) i poprawione osiągi (zasięg, wysokość przelotowa, mocniejsze silniki dające większą prędkość przelotową), choć pod wieloma względami dalej nie dorównywały one Learjetom. Cessna Citation III była już projektem o nowej konstrukcji (m.in. przekonstruowane skrzydło), potem była Citation IV, ale dopiero Citation V przyniosła przełom - zaawansowany system EFIS w kokpicie. Później powstawały kolejne wersje Cessny Citation, ale ominę je teraz i przejdę teraz do opisu nowszych konstrukcji Cessny...
Produkowana od 1996 roku Cessna Citation X była już samolotem dalekiego zasięgu, o całkowicie nowej konstrukcji skrzydła (skos skrzydeł 37°). Citation X wyposażona była również w całkowicie szklany kokpit (5 ekranów: 2 x PFD, 2 x MFD i 1 EICAS, autopilot Primus 2000, 2 x FMS, na wyposażeniu również GPS, EGPWS i TCAS II).
Model: | Cessna Citation Mustang | Cessna Citation CJ1+ | Cessna Citation Sovereign | Cessna Citation X |
---|---|---|---|---|
Napęd: | 2 silniki Pratt & Whitney PW615F | 2 silniki Williams International FJ44-1AP | 2 silniki Pratt & Whitney PW306C | Rolls-Royce AE3007C1 |
Wysokość: | 4,09 m | 4,19 m | 6,20 m | 5,87 m |
Długość: | 12,37 m | 12,98 m | 19,35 m | 22,04 m |
Rozpiętość skrzydeł: | 13,16 m | 14,30 m | 19,30 m | 19,48 m |
Wysokość kabiny: | 1,37 m | 1,45 m | 1,73 m | 1,73 m |
Szerokość kabiny: | 1,40 m | 1,47 m | 1,68 m | 1,68 m |
Liczba miejsc pasażerskich: | 5 | 7 | 9 | 8 |
Certyfikat do pilotażu przez 1 pilota: | Tak | Tak | Nie | Nie |
Maksymalna prędkość przelotowa: | 630 km/h | 720 km/h | 848 km/h | 972 km/h |
Maksymalna wysokość przelotowa: | 12 497 m (FL410) | 12 497 m (FL410) | 14 326 m (FL470) | 15 545 m (FL510) |
Długość pasa do startu: | 948 m | 991 m | 1109 m | 1567 m |
Długość pasa do lądowania: | 725 m | 789 m | 808 m | 1036 m |
Zasięg: | 2130 km | 2 408 km | 5 273 km | 5 686 km |
Masa pustego samolotu (ZFW): | 3062 kg | 3810 kg | 9435 kg | 11 068 kg |
Maksymalna masa startowa: | 3921 kg | 4853 kg | 13 744 kg | 16 375 kg |