Phenom 100 klasyfikowany jest jako samolot typu VLJ (Very Light Jet - bardzo lekki odrzutowiec). Jego pierwszy lot odbył się 26 lipca 2007. Na pokład w standardowej konfiguracji zabiera 4 osoby (układ "klubowy", z rzędami siedzeń naprzeciw siebie), ale może zabrać na pokład do 5 pasażerów. Samolot jest certyfikowany do pilotażu przez 1 pilota. Wyposażony jest w nowoczesną awionikę "Embraer Prodigy Flight Deck 100" (bazującą na układzie Garmin G1000). Jest to oczywiście nowoczesny "kokpit szklany". Są w nim 3 wyświetlacze (2x PFD i 1 MFD) Kabinę pasażerską projektowano natomiast wspólnie z BMW.
Większa wersja Phenoma 100 to Phenom 300. W konfiguracji standardowej mieści on miejsca dla 6 pasażerów, ale może nim podróżować maksymalnie do 8 pasażerów. Posiada on mocniejsze silniki i lepsze osiągi.
Model: | Phenom 100 | Phenom 300 |
---|---|---|
Napęd: | 2 silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney Canada PW617F-E | 2 silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney Canada PW535 |
Długość: | 12,80 m | 15,9 m |
Rozpiętość: | 12,30 m | 16,2 m |
Wysokość: | 4,4 m | 5 m |
Masa pustego samolotu: | 3 235 kg | b.d. |
Maksymalna masa startowa: | 4 750 kg | 7 950 kg |
Prędkość maksymalna: | 722 km/h | 834 km/h |
Zasięg: | 2 182 km | 3 334 km |
Pułap przelotowy: | FL 410 (12 500 m) | FL 450 (13 716 m) |
Pochodzi od Embraera 145, ale posiada winglety i dodatkowe zbiorniki paliwa, co zwiększa zasięg.
Powstały także krótsze wersje 450 i 500.
Bazuje na konstrukcji Embraera E190, ale posiada dodatkowe zbiorniki paliwa, co zwiększyło jego zasięg do 8 344 km.