Lotnictwo cywilne


Porty lotnicze na świecie


Lotniska nowojorskie - lotnisko JFK (KJFK / JFK)

Lotniska nowojorskie - strona główna Lotniska EWR i LGA

Diagram lotniska JFK - rozmieszczenie terminali


Jest to fragment mapki Jeppesen z 2002 roku.

Podstawowe dane - fakty i liczby (stan na wrzesień 2009):

Rok powstania: 1942
Odległość od miasta: 19 km od Dolnego Manhattanu, w Queens (południowo-wschodnia część Nowego Jorku)
Liczba destynacji: 180
Liczba pasażerów rocznie: 47 807 816 (źródło: FAA, 2008)
Liczba operacji lotniczych rocznie: 438 543 (źródło: PANYNJ, 2008; wg innych źródeł: 471 482)
Liczba pasów startowych: 4
Liczba lądowisk dla helikopterów: 4 (18-metrowe)
Liczba terminali: 8
Liczba gate`ów: ok. 125 (inne źródła podają 151)
Obecna wieża kontroli lotów: Wysokość: 97,8 m (otwarta w 1994)
Położenie: Przy płycie Terminalu 4
Linie lotnicze operujące z JFK: ok. 80
Liczba pracowników lotniska: ok. 35 000
Liczba miejsc parkingowych: ok. 17 000

Połączenia z Polską - który terminal?

Polskie Linie Lotnicze LOT Terminal 1 (od września 2012; do września Terminal 1)

Pasy startowe:

Oznaczenie Wymiary
04R / 22L 2 560 m x 61 m
04L / 22R 3 460 m x 46 m
13L / 31R 3 048 m x 46 m
13R / 31L 4 442 m x 46 m

Początki lotniska JFK

Lotnisko JFK pierwotnie nazywało się Idlewild Airport (IDL/KIDL). Nazwa ta pochodziła stąd, że w miejscu powstania lotniska znajdowało się kiedyś pole golfowe Idlewild. Budowę lotniska rozpoczęto w roku 1942. Miało ono pomóc w rozładowaniu tłoku na lotnisku LaGuardia. Co zresztą wymagało cofnięcia pozwoleń dla przewoźników międzynarodowych na korzystanie z lotniska LaGuardia. Tym sposobem byli oni zmuszeni, aby przenieść się do Idlewild.
W roku 1943 zmienono nazwę lotniska na "Port Lotniczy im. Generała Dywizji Alexandra E. Andersona", zmarłego pod koniec 1942 roku. W marcu 1948 Rada Miasta Nowy Jork przemianowała lotnisko na "New York International Airport, Anderson Field", jednakże nazwa Idlewild, choć nieoficjalnie, pozostawała w użyciu do roku 1963. W tym zresztą roku, w miesiąc po zabójstwie prezydenta Johna F. Kennedyego, lotnisko otrzymało nazwę "John F. Kennedy International Airport" (Lotnisko Międzynarodowe im. Johna F. Kennedyego), który, jak wiadomo, pozostaje patronem lotniska do dzisiaj.

Od 1947 roku lotniskiem zarządza Port Authority of New York & New Jersey. Pierwszy lot komercyjny z lotniska Idlewild odbył się 1 lipca 1948 roku. Największym samolotem, jaki mogło lotnisko obsłużyć był DC-6. Lotnisko przeszło znaczne modyfikacje pod koniec lat 60., kiedy to trzeba było się przygotować do obsługi Boeingów 747.

Pierwotny projekt zarządcy lotniska zakładał pojedynczy terminal o 55 gate`ach. Z tym założeniem nie zgodziły się jednak linie lotnicze, uznając, że terminal będzie za mały dla przewidywanego na niedaleką przyszłość ruchu pasażerskiego. Znany architekt Wallace Harrison (który brał udział m.in. w projektowaniu Rockefeller Center) stworzył więc projekt, w którym każda znacząca linia lotnicza miałaby zapewnioną własną przestrzeń (mogłaby mieć własny terminal). Projekt Wallace`a zyskał aprobatę w roku 1955.

Pierwszym projektem Terminala dla JFK była Hala Przylotów Międzynarodowych (na jej miejscu stoi obecnie Terminal 4). United Airlines otworzyło swój terminal (później zwany Terminal 9) w pażdzierniku 1959. Miesiąc później swój terminal (późniejszy Terminal 1) otworzyły linie Eastern Airlines (terminal ten później zburzono, obecny Terminal 1 nie jest tym samym budynkiem). W roku 1960 natomiast swój terminal (późniejszy Terminal 8) otworzyły American Airlines. W tym samym roku otwarto również terminal linii Pan American World Airways, zwany "Worldport" (późniejszy Terminal 3). Był to jeden z pierwszych na świecie terminali wyposażonych w tzw. "rękawy". W roku 1962 otwarto terminal Trans World Airlines (obecny Terminal 5). W tym samym roku otwarto wspólny terminal dla linii Northwest Airlines, Northeast Airlines i Braniff International. Terminal "Sundrome" (późniejszy Terminal 6) otwarto dla linii National Airlines w 1970.

Widok z kosmosu





[Rozmiar: 74366 bajtów]

Powyżej: Obszar Terminali 1 - 3

Poniżej: Terminal 4

[Rozmiar: 74366 bajtów]

[Rozmiar: 74366 bajtów]

Powyżej: Obszar Terminali 5-7

Poniżej: Terminal 8

[Rozmiar: 74366 bajtów]

ATC (sierpień 2009)

Nazwa Częstotliwość Uwagi
UNICOM 122,95 -
KENNEDY GROUND 121,9 NORTH & SOUTH
KENNEDY GROUND 121,65 -
KENNEDY TOWER 119,1 RUNWAYS 04R/22L & 13L/31R
KENNEDY TOWER 123,9 RUNWAYS 04L/22R & 13R/31L
NEW YORK APPROACH 127,4 RUNWAYS 04R/22L & 13L/31R
NEW YORK APPROACH 118,4 -
NEW YORK APPROACH 123,7 -
NEW YORK APPROACH 126,8 -
NEW YORK APPROACH 132,4 -
NEW YORK APPROACH 134,35 -
NEW YORK DEPARTURE 135,9 -
NEW YORK DEPARTURE 123,7 -
NEW YORK DEPARTURE 124,75 -
NEW YORK DEPARTURE 134,35 -
CLEARANCE DELIVERY 135,05 NORTH & SOUTH
PRE - TAXI CLEARANCE 135,05 NORTH & SOUTH
D-ATIS 115,1 DEPARTURE
D-ATIS 115,4 SOUTHWEST ARRIVALS
D-ATIS 117,7 NORTHEAST ARRIVALS
D-ATIS 128,725 ARRIVALS
EMERGENCY 121,5 -
GATE HOLD 125,05 SOUTHWEST

A380 na lotnisku JFK

19 marca 2007 po raz pierwszy na lotnisku JFK wylądował Airbus A380. Obecnie, do obsługi tego największego samolotu świata przystosowany jest Terminal 4.

Najwięksi użytkownicy lotniska JFK

Linia lotnicza % całości ruchu pasażerskiego
JetBlue Airways 25,5%
Delta Air Lines (+ Delta Connection) 21,9%
American Airlines (+ American Eagle) 16,7%
British Airways 2,8%
Air France 1,9%

Źródło: Port Authority of New York & New Jersey, 2008

Statystyki ruchu 2008 (średnio)

Źródło: www.airnav.com

Najpopularniejsze destynacje:

Zagraniczne Krajowe i regionalne
Nr Miasto Liczba pasażerów Przewoźnicy Nr Miasto Liczba pasażerów Przewoźnicy
1. London Heathrow 2 928 307 American Airlines, British Airways, Delta Air Lines, Virgin Atlantic 1. Los Angeles 1,898,020 American, Delta, JetBlue, United Airlines, Virgin America
2. Paris CDG 1 177 019 Air France, American Airlines 2. San Francisco 1,551,630 American, Delta, JetBlue, United, Virgin America
3. Frankfurt Main 646 900 Delta Air Lines, Lufthansa, Singapore Airlines 3. Orlando 1,183,270 American, Delta, JetBlue
4. Santo Domingo (Republika Dominikany) 579 954 American Airlines, Delta Air Lines, JetBlue 4. Las Vegas 1,066,390 Delta, JetBlue, US Airways
5. Rzym Ciampino 564 110 Alitalia, American Airlines, Delta Air Lines 5. San Juan (Puerto Rico) 1,033,010 American, Delta, JetBlue
6. Santiago (Republika Dominikany) 556 668 American Airlines, JetBlue, Delta Air Lines 6. Fort Lauderdale 1,009,000 Delta, JetBlue
7. Tokio Narita 552 504 All Nippon Airways, American Airlines, Delta Air Lines, Japan Airlines 7. Miami 927,640 American, Delta
8. Tel Aviv 546 135 Delta Air Lines, El Al 8. Tampa 665,750 American, Delta, JetBlue
9. Amsterdam 533 667 Delta Air Lines, KLM 9. Buffalo 624,820 JetBlue, Delta
10. Seul 516 414 Asiana Airlines, Korean Air 10. Boston 573,530 Delta, JetBlue, American
11. Mexico City 464 775 Aeroméxico, Delta Air Lines, Mexicana 11. West Palm Beach 536,640 JetBlue
12. Săo Paulo 461 064 American Airlines, Delta Air Lines, TAM Airlines 12. Waszyngton DC 471,730 American, Delta, JetBlue, United
13. Madryt 459 613 Air Europa, Iberia, Delta Air Lines 13. San Diego 462,360 American, Delta, JetBlue
14. Dublin 455 706 Aer Lingus, Delta Air Lines 14. Seattle-Tacoma 459,150 American, Delta, JetBlue
15. Dubaj 418 665 Emirates 15. Phoenix 447,600 Delta, JetBlue, US Airways
16. Zürich 367 214 American Airlines, Delta Air Lines, Swiss International Air Lines 16. Chicago 439,470 American, Delta, JetBlue
17. Hong Kong 341 418 Cathay Pacific 17. Atlanta 386,100 Delta
18. Cancun 327 252 American Airlines, JetBlue, Mexicana 18. Long Beach, Kalifornia 360,300 JetBlue
19. Montego Bay (Jamajka) 315 301 Air Jamaica, American Airlines, JetBlue 19. Minneapolis 360,180 Northwest
20. Mediolan 283 637 Alitalia, American Airlines, Delta Air Lines 20. Fort Myers, Floryda 337,390 Delta, JetBlue
21. Oranjestad (Aruba) 272 291 American Airlines, Delta Air Lines, JetBlue 21. Burbank, California 334,030 JetBlue
22. Istanbul (Turcja) 270 832 Delta Air Lines, Turkish Airlines 22. Salt Lake City 326,500 Delta, JetBlue
23. Port of Spain (Trinidad and Tobago) 246 789 Caribbean Airlines, Delta Air Lines 23. Raleigh-Durham, Karolina Płn 307,720 America, JetBlue, Delta
24. Ateny 245 551 Delta Air Lines 24. Houston 296,140 Delta Connection (wykonywane przez Comair)
25. Moskwa 229 873 Aeroflot, Delta Air Lines 25. Rochester, Nowy Jork 275,540 JetBlue, Delta
26. Shannon (Irlandia) 224 233 Aer Lingus, Delta Air Lines 26. Oakland, Kalifornia 257,580 JetBlue
27. Bruksela 222 413 American Airlines, Delta Air Lines, Jet Airways 27. Charlotte 235,540 JetBlue, US Airways
28. Monachium 218 166 Lufthansa 28. Denver 224,990 Delta, JetBlue
29. Kair 216 870 Delta Air Lines, EgyptAir 29. Nowy Orlean 214,630 Delta, JetBlue
30. Bombaj 215 477 Air India 30. Pittsburgh 209,910 JetBlue, American, Delta

Źródło: Port Authority of New York & New Jersey, 2008

Terminale lotniska JFK

Terminale - daty otwarcia i liczba gate`ów:
Terminal 1: 1998 11
Terminal 2: 1962 7 rękawów + 17 stanowisk dla mniejszych maszyn
Terminal 3: 1960 16 rękawów + 2 stanowiska
Terminal 4: 2001 17
Terminal 5: 2008 26
Terminal 6: 1970 (obecnie zamknięty) Było 16, ale mają być zburzone
Terminal 7: 2009 (po rozbudowie, pierwotny powstał w latach 70.) b.d.
Terminal 8: 2007 36

W procesie przebudowy Terminale 8 i 9 zostały połączone w jeden duży Terminal 8, czego nie uwzględnia powyższy, trochę przestarzały diagram Jepessen, ale nowszego nie udało mi się zdobyć.

Terminal 1 (stan na październik 2009)

Linie lotnicze:

Restauracje i sklepy:

Terminal 2 (stan na październik 2009)

Linie lotnicze:

Restauracje i sklepy:

Terminal 3 (stan na październik 2009)

Linie lotnicze:

Restauracje i sklepy:

Terminal 4 (stan na październik 2009)

Zarządza nim obecnie holenderska Schiphol Group.

Linie lotnicze:

Restauracje i sklepy:

Terminal 5 (stan na październik 2009)

Linie lotnicze:

Restauracje i sklepy:

Terminal 6 (stan na październik 2009)

Obecnie zamknięty.

Terminal 7 (stan na październik 2009)

Linie lotnicze:

Restauracje i sklepy:

Terminal 8 (stan na październik 2009)

Linie lotnicze:

Restauracje i sklepy:

Zdjęcia





Powyżej: Terminal 5 (dawny TWA)





Oba zdjęcia powyżej: Terminal 4



Powyżej: Terminal 1

WiFi

Na lotnisku jest płatny internet.

Air Train JFK

Air Train JFK to pociąg transportujący pasażerów pomiędzy Nowym Jorkiem, a lotniskiem JFK. Pociąg ten umożliwia również transfer pomiędzy terminalami lotniska. Przejazd w obszarze lotniska (pomiędzy terminalami) jest darmowy, natomiast przejazd do/z Nowego Jorku kosztuje 5 dolarów.

US Helicopter

Połączenia takie umożliwia US Helicopter, latający pomiędzy Terminalem 3 a heliportem przy East 34th Street. (Czasowo połączenia zawieszono do końca listopada). Podróż trwa ok. 8 minut. Więcej informacji tutaj.