Choc Concorde cieszył się przez lata reputacją najbezpieczniejszego samolotu pasażerskiego świata, to mimo wielu lat bezwypadkowej służby, reputację tę zniszczyła jedna znana tragiczna katastrofa, która wydarzyła się 25 lipca 2000 roku pod Paryżem. Poniżej więcej informacji, opracowanych na podstawie raportu z katastrofy.
Czas i miejsce katastrofy: | Wtorek, 25 lipca 2000, godz. 14:44 UTC (16:44 czasu polskiego) | Samolot: | Concorde F-BTSC | Właściciel i operator samolotu: | Air France | Samolot: | Charter, Paryż - New York Kennedy, AFR4590 | Osoby na pokładzie: | Załoga kokpitowa: 3 Personel pokładowy: 6 Pasażerowie: 100 |
Ofiary: | Zabici 113 (w tym 100 pasażerów i 9 osób załogi oraz 4 osoby na ziemi). Ranni: 6 (osoby na ziemi) |
---|
Podczas startu z pasa 26R lotniska Charlesa de Gaulle`a w Paryżu, tuż przed oderwaniem się od ziemi (rotation), opona nr 2 (prawa przednia opona lewego podwozia głównego) przejechała po metalowym pasku, który odpadł od samolotu linii Continental startującego tuż przed Concorde`m (samolot N13067, wykonywał rejs COA55, Paris-Newark). Kawałki uszkodzonej opony uderzyły w lewe skrzydło, co spowodowało naruszenie zbiornika paliwa nr 5, a w konsekwencji doprowadziło do pożaru. Doprowadziło to do problemów z silnikiem nr 2, oraz przez krótki czas, z silnikiem nr 1. Załoga poderwała samolot (pożar wybuchł w momencie, kiedy przekroczono już prędkość V1, pozwalającą na bezpieczne zatrzymanie samolotu przed końcem pasa startowego), po czym wyłączyła silnik nr 2. Piloci zauważyli, że nie są w stanie schować podwozia. Samolot utrzymywał się w powietrzu przez około minutę, z prędkością 200 węzłów (ok. 380 km/h), osiągając wysokość 200 stóp (ok. 60 m). Po utracie ciągu silników kąt natarcia samolotu oraz jego przechył zwiększyły się raptownie. Jednak na redukcji ciągu na silnikach 3 i 4 przechył w lewo udało się zredukować. Mimo tego, doszło do zderzenia z ziemią. Samolot uderzył prawie płasko w hotel w podparyskim Gonesse. Lot trwał ok. 81 sekund.
- | Kapitan (pilot lecący) | Pierwszy oficer (pilot monitorujący) | Inżynier pokładowy |
---|---|---|---|
Wiek i płeć: | Mężczyzna, 54 lata | Mężczyzna, 50 lat | Mężczyzna, 58 lat |
Licencja pilota komercyjnego/inżyniera wydana: | 1967 | 1971 | 1968 |
Licencja ATP (Airline Transport Pilot): | 19.02.1976 | 2.02.1979 | - |
Wcześniejsze doświadczenie: | B727, A300, B737, A320, A340 | m.in. Caravelle, A300 | Caravelle, Falcon 20, B727, B737, B747, B747-400, |
Nalot ogólny: (w tym na Concorde): | 13 477, w tym jako kapitan 5 495 (na Concorde nalot ogólny 317, z czego 284 jako kapitan) | 10 035 (2698) | 12 532 (937) |
Uprawnienia na Concorde wydane: | 16.08.1999 | 10.01.1989 | 28.02.1997 |
Nr kolejny członka załogi | Płeć | Wiek | W zawodzie od: | Uprawnienia na Concorde od: |
---|---|---|---|---|
1 - Cabin Service Director | Kobieta | 36 lat | 1986 | 1992 |
2 | Kobieta | 36 lat | 1991 | 1999 |
3 | Kobieta | 49 lat | 1978 | 1990 |
4 | Mężczyzna | 27 lat | 1996 | 1999 |
5 | Mężczyzna | 32 lata | 1993 | 1999 |
6 | Mężczyzna | 38 lat | 1990 | 1997 |
Certyfikat zdatności do lotu (Airworthiness Certificate): | 23.12.1975 |
---|---|
Wejście do służby liniowej: | 24.10.1979 |
Godziny wylatane do 25 lipca 2000: | 11 989 |
Ilość cykli (start-lądowanie) do 25 lipca 2000: | 4 873 |
Ilość cykli od ostatniego przeglądu generalnego D1 wykonanego w dniu 1.10.1999: | 576 godzin (181 cykli) |
Silnik 1: | Zainstalowany na samolocie: 3.2.2000 Przepracowane godziny: 11 200 (w tym na F-BTSC 342 godziny, 106 cykli) |
Silnik 2: | Zainstalowany na samolocie: 1.08.1999 Przepracowane godziny: 9 158 (w tym na F-BTSC 576 godzin, 181 cykli) |
Silnik 3: | Zainstalowany na samolocie: 14.6.2000 Przepracowane godziny: 8 394 (w tym na F-BTSC 84 godziny, 28 cykli) |
Silnik 4: | Zainstalowany na samolocie: 23.08.1999 Przepracowane godziny: 11 670 (w tym na F-BTSC 576 godzin, 181 cykli) |
Opona nr 2: | Wyprodukowana: 25.05.2000 Zainstalowana na samolocie: 29.05.2000 Liczba cykli: 37 |
Samolot zdolny był do lotu. Przed lotem wymieniono siłownik pneumatyczny odwracacza ciągu silnika nr 2 (secondary exhaust nozzle buckets pneumatic motor)
Widoczność 15 km, zachmurzenie 2/8 Cu na 540 m, 2/8 Cu na 720 m 5/8 Scattered na 1020 m, temperatura 19°C, wilgotność 74%, średni wiatr na progu pasa 26: 090°/3 kts.
Wymiary pasa startowego 08L/26R to: 4 215 m x 45 m. Pasek metalu, na który najechał samolot, miał długość ok. 43 cm. Kawałek opony, który uderzył w zbiornik miał wymiary 100 x 33 cm i ważył ok. 4,5 kg.
Czas (UTC) | Zdarzenie |
---|---|
14:25:54 | Załoga rozpoczyna rozruch silników |
14:37:10 | Załoga rozpoczyna kołowanie |
14:42:17 | Concorde dostaje zgodę na zajęcie pasa startowego |
14:42:30 | Dźwignie ciągu w pozycji do startu |
14:42:54 | Prędkość 100 węzłów |
14:42:30 | Dźwignie ciągu w pozycji do startu |
14:43:03 | Prędkość decyzji V1 |
14:43:09 | Opona nr 2 natrafia na leżący w odległości 1700 m od początku pasa startowego pasek metalu (prędkość samolotu w tym momencie to 175 węzłów czyli 324 km/h) |
14:43:12 | Kapitan rozpoczyna rotację (prędkość: 183 węzły, czyli 338 km/h, odległość od progu pasa 1915 m). Pierwsze oznaki utraty ciągu |
14:43:14 | Kontroler z wieży informuje załogę o płomieniach ciągnących się za samolotem |
14:43:20 | Pierwszy oficer melduje awarię silnika nr 2. |
14:43:30 | Kapitan wydaje komendę podniesienia podwozia. |
14:43:49 | Pierwszy oficer: "Prędkość!" |
14:43:59 | Alarm GPWS (Ground Proximity Warning System) |
14:44:14 - 14:44:16 | Pierwszy oficer: "Spróbujmy na Le Bourget". Kapitan: "Za późno, nie ma już czasu..." |
14:44:31 | Koniec nagrania |
Kliknij tutaj, aby przeczytać artykuł o katastrofie z miesięcznika "Focus"