Lotnictwo cywilne


Książki lotnicze

Autor: Brian Calvert
Tytuł: Flying Concorde - The Full Story

Opis: Książka - o ile mi wiadomo - niedostępna na rynku polskim. Wydana po raz pierwszy w roku 1981, doczekała się ponownego wydania w Wielkiej Brytanii w roku 2002. Nowe wydanie zawiera dodatek wyjaśniający przyczyny katastrofy Concorde, która miała miejsce w lipcu 2002 roku.
Brian Calvert brał czynny udział we wprowadzaniu samolotu Concorde do eksploatacji. Był odpowiedzialny m.in. za ustalanie metod pilotowania samolotu oraz za przystosowanie samolotu do obsługiwania odpowiednich tras. Jako kapitan tego samolotu biorący udział w lotach testowych, jest niekwestionowanym autorytetem w kwestii samolotu Concorde.
W swojej książce Calvert opisuje w ciekawy sposób zarówno szczegóły techniczne dotyczące konstrukcji samego samolotu, jak i trudne początki służby samolotu Concorde - loty testowe, przygotowania do wprowadzenia do eksploatacji, szkolenie załóg, wprowadzanie odpowiednich modyfikacji czy "batalię o Nowy Jork" (gdyż to lotnisko było z początku niechętne do obsługi Concorde i wydało zakaz jego lądowania na lotnisku JFK). W książce nie zabrakło również opisu typowego rejsu samolotu Concorde, jak i ciekawych, niecodziennych sytuacji, z jakimi spotkał się Calvert w czasie licznych rejsów Concorde.
Zaletą książki jest to, że informacje dotyczące skomplikowanych szczegółów technicznych przekazywane są w sposób prosty i przejrzysty - tak, że każdy potrafi je zrozumieć. Nie zabrakło również akcentów humorystycznych i licznych ciekawostek związanych z samolotem, co sprawia, że książkę tę czyta się z największą przyjemnością. Zdecydowanie polecam osobom zainteresowanym samolotami naddźwiękowymi, gdyż autor opisuje również inne projekty samolotów naddźwiękowych i to, dlaczego nie udało się ich zrealizować. Książka Calverta jest zdecydowanie jedną z najlepszych i najpopularniejszych publikacji dotyczących samolotu Concorde. Można ją znaleźć w brytyjskich i amerykańskich sklepach internetowych i bez problemu sprowadzić do Polski.