Lotnictwo cywilne


Linie lotnicze w Polsce


Zobacz też: katastrofy w PLL LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT


Najnowsze informacje - Dreamlinery w PLL LOT


Zdjęcie jest własnością Biura Prasowego PLL LOT, wszelkie prawa zastrzeżone. Podziękowania dla p. Andrzeja Kozłowskiego.

Polskie Linie Lotnicze LOT posiadają już 4 Boeingi 787 Dreamliner. Trzeci powinien przylecieć jeszcze w styczniu. Dreamlinery LOTu wyposażone są w silniki Rolls Royce. W samolocie znajduje się 18 miejsc klasy Elite Club (klasa biznes), 21 miejsc klasy Premium Economy oraz 213 miejsc klasy ekonomicznej (gdzie każdy fotel również posiada indywidualny ekran dotykowy do rozrywki pokładowej). Już 16 stycznia 2013 B787 LOTu poleci w pierwszy rozkładowy rejs Warszawa-Chicago,1 lutego do Toronto, 3 lutego do Nowego Jorku, zaś do Pekinu 3 marca 2013. Poniższa tabela: źródłem jest serwis airfleets.net

RejestracjaSamolotNumer fabrycznyNumer na linii produkcyjnejData pierwszego lotuData dostawy
SP-LRABoeing 787-85D Dreamliner35938LN: 6118.10.201215.11.2012
SP-LRB (OrkiestroLOT)Boeing 787-85D Dreamliner37894LN: 7801.12.201220.12.2012
SP-LRCBoeing 787-85D Dreamliner35940LN: 8613.01.201316.05.2013
SP-LRDBoeing 787-85D Dreamliner35941LN: 8704.06.201322.06.2013
SP-LREBoeing 787-85D Dreamliner35939LN: 8815.07.201329.07.2013
SP-LRF "Franek"Boeing 787-85D Dreamliner35942LN: 16110.03.201430.04.2014
SP-LRGBoeing 787-8 Dreamliner35944LN:56823.05.201709.06.2017
SP-LRHBoeing 787-8 Dreamliner35943LN: 58328.06.201714.07.2017
SP-LSABoeing 787-9 Dreamliner38083LN: 6785.3.201822.3.2018
SP-LSBBoeing 787-9 Dreamliner38084LN: 69423.4.20184.5.2018
SP-LSCBoeing 787-9 Dreamliner39293LN: 71014.6.201827.6.2018

Poniżej kilka filmów Dreamlinera LOTu (linki są do oficjalnego kanału firmy w YouTube):







Historia LOTu

O stworzeniu polskiej komunikacji lotniczej polscy lotnicy myśleli już od czasu odzyskania przez Polskę niepodległości w roku 1918. Jednak dopiero w 1921 podjęto próbę otwarcia pierwszego w Polsce połączenia lotniczego. Okazją do tego były odbywające się w maju 1921 roku Targi Poznańskie. W związku z nimi, powołano do życia towarzystwo Aerotarg, które zaoferowało loty na trasach Poznań-Gdańsk oraz Poznań-Warszawa. Było to możliwe dzięki staraniom przedsiębiorców poznańskich, którzy na ten czas wypożyczyli 6 niemieckich samolotów Junkers F-13 (wraz z załogami) od niemieckiego przedsiębiorstwa Danziger Luftpost, które miało siedzibę na lotnisku Gdańsk-Wrzeszcz, na terenie Wolnego Miasta Gdańska. W następnym roku założono w Warszawie przedsiębiorstwo lotnicze Aerolloyd. Korzystało ono z pomocy wspomnianej Danziger Luftpost oraz Danziger Luft Reederei. Aerolloyd, korzystając z trzech Junkersów F-13 rozpoczął we wrześniu 1922 roku loty rejsowe na trasie Gdańsk-Warszawa-Lwów. W niecały rok później otwarto linię Warszawa-Kraków. Trasę tę 27 kwietnia 1925 roku Aerolloyd przedłużył do Wiednia. Było to pierwsze nasze połączenie międzynarodowe. Przedsiębiorstwo Aerolloyd zostało w maju 1925 roku spolonizowane i zmieniło nazwę na Polska Linja Lotnicza Aerolot. Wśród pracowników Aerolotu znaleźli się tak wybitni piloci, jak Kazimierz Burzyński, Klemens Długaszewski, Stanisław Płonczyński czy Ludwik Tokarczyk. Warto w tym miejscu dodać, iż piloci polscy od najwcześniejszych lat lotnictwa polskiego uchodzili za asów przestworzy. W Wiedniu np. powstało powiedzenie: "Polnisches Wetter". Opisywało ono pogodę tak paskudną, że... tylko piloci polscy byli w stanie w taką pogodę latać. Wspomnieć również trzeba, że przez wiele lat od powstania pierwszych polskich towarzystw lotniczych, mimo, że zdarzały się awarie samolotów, to polscy piloci radzili sobie tak dobrze, że żaden pasażer w tych początkach Aerolotu nigdy nie odniósł obrażeń.

"Konkurencją" Aerolotu była poznańska spółka akcyjna Aero, która powstała na początku roku 1925 z inicjatywy Związku Lotników Polskich. Jej dyrektorem był kapitan pilot Antoni Wroniecki. Aero operowało francuskimi samolotami Farman F-70 na trasach Poznań-Warszawa i Poznań-Łódź-Warszawa.

Polskie Linie Lotnicze LOT powstały 1 stycznia 1929 r. w wyniku połączenia dwóch wyżej wspomnianych towarzystw lotniczych: Aerolloydu i Aero. Połączenie to było wynikiem dekretu prezydenckiego z 1928 roku, dotyczącego prawa lotniczego. Dekret ten nakazywał połączenie wszystkich towarzystw lotniczych i przekształcenie ich w jedną spółkę państowo samorządową. W ten sposób powstały "Linje Lotnicze LOT". Obsługiwały one dotychczasowe połączenia, ale także otwarto nowe - do Katowic i Bydgoszczy (warto przypomnieć, że w tamtych czasach latano z Pól Mokotowskich - grunty pod Okęcie wykupiono dopiero w połowie lat dwudziestych). Połączono również Katowice z Krakowem, a do Wiednia latano także przez Brno. Po utworzeniu LOTu dwupłatowe Farmany wycofano z eksploatacji. Flotę LOT stanowiło 16 Junkersów F-13 pozostałych po "Aerolocie" oraz 6 jednosilnikowych Fokkerów F-VIIA (zabierały one "aż" 10 pasażerów - na tamte czasy było to dużo), które pod koniec roku 1928 zamówiło "Aero". W kwietniu 1930 do floty LOTu dołączyło 10 samolotów Fokker F-VIIB/3M produkowanych przez firmę Plage i Laśkiewicz na licencji holenderskiej. Pod koniec pierwszego roku działalności nazwę zmieniono na "Polskie Linje Lotnicze LOT". Stworzono również konkurs na identyfikację wizualną przedsiębiorstwa. Zwycięzcą okazał się Tadeusz Gronowski, którego "Żuraw", wprowadzony na samoloty w roku 1932, zdobi LOTowskie samoloty do dzisiaj, choć w nieco zmienionej formie, i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków firmowych nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.

W roku 1930 dyrektorem LOTu został inż. pilot Wacław Makowski. Za jego "panowania" nastąpił intensywny rozwój firmy. Flotę stale powiększano o nowe samoloty - sześć całkowicie polskich PWSów-24 latało na trasach krajowych od 1 maja 1933 r. Rozszerzono również siatkę połączeń o trasę do Czerniowiec i Bukaresztu (uruchomioną 1 kwietnia 1930 - pierwsze międzynarodowe połączenie lotnicze, jakie otworzył LOT funkcjonujący jako "Polskie Linje Lotnicze LOT") przedłużone 29 czerwca do Sofii i Salonik. Prasa nazywała to połączenie Linią Dwóch Mórz - Bałtyckiego i Egejskiego. Rok później LOT uruchomił połączenie do Tallina przez Wilno i Rygę. Loty z Warszawy przez Poznań do Berlina (o które bezskutecznie zabiegała firma "Aero" w roku 1925) rozpoczęto w roku 1934. Dwa lata później LOT zaczął obsługiwać trasę do Aten, a w roku 1937 trasy do Lyddy w Palestynie (był to protektorat Wielkiej Brytanii) przez Rodos oraz do Helsinek. Warto również wspomnieć o tym, że LOT w 1931 roku dołączył do grona przewoźników zrzeszonych w IATA (International Air Transport Association - międzynarodowego zrzeszenia przewoźników powietrznych).

W połowie lat 30 rozpoczęto modernizację floty. W efekcie tego zakupiono 2 samoloty Douglas DC2 - uważano je wtedy za najnowocześniejsze i najbezpieczniejsze. Weszły one do służby w sierpniu 1935. Na początku roku 1936 do Douglasów dołączyły cztery 10-miejscowe dwusilnikowe samoloty Lockheed L10A "Electra". Flotę Lockheedów rozszerzono w kolejnym roku o sześć takich maszyn. 9 Junkersów F-13 zamieniono na trzysilnikowego Junkersa Ju-52/3mge. W roku 1938 wprowadzono do służby 14-miejscowe Lockheed`y L-14H "Super Electra". Samolot dostarczyła załoga kpt. Makowskiego lecąc z Burbank pod Los Angeles, przez Amerykę Środkową i Południową, nad Południowym Atlantykiem, następnie nad basenem Morza Śródziemnego i Europą. Lot ten miał nie tylko dostarczyć nowy samolot do Polski, ale także (a może - przede wszystkim?) udowodnić, że możliwe jest połączenie Warszawy z Ameryką. Takie połączenie planowano uruchomić w roku 1940, jednak plany, oraz dynamiczny rozwój LOTu, pokrzyżowała wojna.

Lata 30te to nie tylko czas rozwoju floty, ale także siatki połączeń. Począwszy od roku 1938 można było latać LOTem także do Wenecji, Rzymu, Kopenhagi i Bejrutu. W roku 1934 LOT przeniósł się na Okęcie, zaś w roku 1939, w dniu 16 czerwca, miały miejsce uroczyste obchody 10-lecia istnienia firmy. Wojna jednak pokrzyżowała lotnikom plany. Niektóre samoloty ewakuowano, a niektóre zostały zniszczone na ziemi wraz z infrastrukturą lotnisk. Personel rozproszył się po świecie. Po wojnie, Polskie Linie Lotnicze LOT reaktywowano 6 marca 1945. Przedsiębiorstwo nie posiadało wtedy samolotów ani personelu. Utworzony został Oddział Lotnictwa Cywilnego przy Dowództwie Lotniska Wojska Polskiego. Posiadała ona samoloty Lisunow Li-2 (czyli DC3 produkowane na licencji ZSRR) oraz Polikarpow Po-2. Połączenia krajowe na trasie Warszawa - Poznań - Szczecin uruchomiono 1 kwietnia, natomiast pierwszy lot międzynarodowy odbył się na trasie Warszawa - Berlin 1 maja. Następnie rozpoczęto loty do Paryża (8 czerwca), do Pragi (7 czerwca) i do Sztokholmu (9 czerwca). LOT zakupił 9 Douglasów DC3 i 5 francuskich 33-miejscowych maszyn SNCASE-SE-161 "Languedoc" (które jednak po trzech latach wycofano, ze względu na ich awaryjność). Dzięki temu można było rozpocząć loty do Bukaresztu (24 maja 1947), Belgradu i Bukaresztu (8 maja), a także Kopenhagi (12 listopada)i Brukseli (12 czerwca 1949).

Po wojnie zaczęto również szkolić pierwsze stewardessy. Inicjatorką tego przedsięwzięcia (oraz autorką programu szkolenia) była przedwojenna urzędniczka lotu, Pani Zofia Glińska.

W roku 1949 LOT zakupił 5 samolotów Ił-12. 2 listopada 1953 zaczęto latać do Sofii, zaś 22 lipca 1955 do Moskwy (przez Wilno). Samoloty Ił-12 były jednak równie "nieudane" co SNCASE. W roku 1955 zaczęto wymieniać Iły 12B i Li2 na Iły 14P (służyły one do 1971 roku). 1 czerwca 1957r. zainaugurowano połączenie lotnicze z Atenami, a w październiku odkupiono od Sabeny trzy brytyjskie Covair`y CV240 (o "zawrotnej" jak na owe czasy, w porównaniu z resztą LOTowskiej floty, prędkości przelotowej 457 km/h). 1 kwietnia 1958r. do listy miast docelowych obsługiwanych przez LOT dołączył Londyn, 1 listopada Zurich,1 czerwca 1959 Amsterdam, a 23 czerwca 1960 r. rozpoczęto rejsy do Rzymu. W okresie późniejszym dokupiono dwa Convairy i dokonano zakupu 3 Iłów 18. LOT wprowadził pierwszego Iła 18 w roku 1961. Firma użytkowała 9 tych bardzo solidnych i - jak na owe czasy - nowoczesnych - samolotów. Były to samoloty o 4 silnikach turbośmigłowych, z kabiną ciśnieniową. Osiągały prędkość przelotową 620 km/h. Iły 18 służyły LOTowi do początku lat 90tych, nie ulegając w tym czasie żadnej poważniejszej awarii. Zabierały na pokład 87 pasażerów, choć później przebudowano je na samoloty 105-miejscowe. Samoloty te miały zasięg 4800 km. Pozwoliło to na rozwój siatki połączeń - m.in. o loty do Kairu (od 17 czerwca 1963), Zagrzebia (7.04.1965), Helsinek (3 czerwca), Mediolanu (2 maja) i Frankfurtu (7 września), Bejrutu (13 września 1966), a nawet do Shannon w Irlandii

Do floty lotu dołączyły również 3 używane Vickers`y Viscount 804, dzięki którym LOT mógł otworzyć 2 prestiżowe linie do Zurichu i Londynu. Trzy tygodnie później jedna z tych maszyn została prawdopodobnie trafiona przez piorun. Podobny los - katastrofa - spotkał także innego Viscounta LOTu.

W roku 1966 wprowadzono również do eksploatacji samoloty Antonow AN24W. W 1966 roku, z tego co wiem, LOT dysponował 8 takimi samolotami, w następnych latach (a Antonowy służyły aż do lat dziewięćdziesiątych!) ich flota rozrosła się do ponad 20 maszyn. Latały one na trasach krajowych, ale także niektórych europejskich.

W 1971 roku LOT po raz pierwszy w historii przewiózł milion pasażerów w ciągu jednego roku!

Pierwszymi odrzutowcami we flocie LOTu były 72-miejscowe samoloty Tupolev Tu134. LOT eksploatował je od 1968 roku. Wprowadzenie tych maszyn pozwoliło m.in. na loty do Genewy i Madrytu przez Zurich (11 maja 1970) czy do Hamburga (3 stycznia 1972). LOT potrzebował jednak ekspansji na dalsze rynki - chciano zaoferować pasażerom LOTy transatlantyckie, głównie z myślą o polonii amerykańskiej. Stało się to możliwe dzięki samolotom Ił 62 (pierwsze przyleciały w 1972 roku - LOT w ciągu 5 lat otrzymał 7 takich samolotów). Samoloty te najpierw weszły do służby na zatłoczonych trasach do Moskwy, Paryża, Londynu i Mediolanu. Połączenie z Nowym Jorkiem zainaugurowano 16 kwietnia 1973. Wskaźnik obłożenia wyniósł 80%. Na trasie było międzylądowanie w Shannon w Irlandii. Podróż do JFK trwała 7 godzin 50 minut (dla porównania: teraz trwa o godzinę i 45 minut dłużej). Otwarcie tego połączenia nie było proste - trzeba było spełnić wymogi amerykańskiej administracji lotniczej FAA, która wymagała zainstalowania na pokładzie nowoczesnego sprzętu nawigacyjnego produkcji zachodniej (którego sprowadzenie było bardzo trudne ze względu na embargo na sprzedaż urządzeń lotniczych do państw bloku wschodniego). Znaczącym wydarzeniem w historii LOTu było także zainaugurowanie połączenia z Montrealem 4 czerwca 1976. 15 września 1977 w rozkładzie lotów pojawiło się także połączenie Warszawa - Dubaj - Bombaj - Bangkok. Była to najdłuższa trasa w historii LOTu (10 300 km), a obsługiwał ją Ił 62. W planach LOTu było również otwarcie połączenia lotniczego z Australią i Japonią. W roku 1980 wymieniono Iły 62 na Iły 62M. Miały one silniki Sołowiew D-30-2, które były o wiele mniej paliwożerne, dzięki temu można było wyeliminować międzylądowanie na trasie do Nowego Jorku. W maju 1985 LOT otrzymał natomiast samoloty Tupolev Tu 154B, a rok później Tu 154M.

W roku 1979 LOT przyjął nowe malowanie - plastycy Roman Duszek i Andrzej Zbrożek opracowali bowiem całościowy system identyfikacji wizualnej firmy

Na początku lat 90. LOT rozpoczął modernizację floty. Zapoczątkował to złożeniem historycznego zamówienia na 2 samoloty Boeing 767-200ER i 1 Boeinga 767-300ER z silnikami General Electric CF6-80C2. Miały one zastąpić wysłużone Iły 62M. Boeingi spalają mniej paliwa, mają większą pojemność (243 osoby w porównaniu ze 168 pasażerami Iła 62) i wymagają pracy tylko 2 pilotów, a nie 5 członków załogi. Dzięki Boeingom 767 możliwe stało się otwarcie regularnego połączenia z Chicago. LOT oferował również rejsy do Los Angeles, Detroit i Toronto. Możliwe było także otwarcie połączenia dalekowschodniego. Pierwszy taki samolot, Boeing 767-200ER SP-LOA "Gniezno", wylądował w Warszawie 21 kwietnia 1989, a "przyprowadziła" go załoga kapitana Władysława Wójcickiego. Natomiast samoloty An24 miały zostać zastąpione przez francusko-włoskie ATRy 72. 8 egzemplarzy zamówiono na wystawie lotniczej w Hannowerze (1990). Następnym ważnym wydarzeniem w historii polskiego narodowego przewoźnika było potwierdzenie przez rząd zamiaru prywatyzacji LOTu (14 czerwca 1991). W roku 1992 rozpoczęto wymianę samolotów Tu134A i Tu154M na Boeingi 737 (pierwsze przyleciały w grudniu).

Rok 1993 to czas, w którym pożegnano uroczyście ostatnie samoloty produkcji radzieckiej. W tym roku otwarto również połączenia zagraniczne z portów regionalnych.

W roku 1999 zamówiono także 48-miejscowe odrzutowce o zasięgu regionalnym, brazylijskie Embraery 145, które jednak niedawno wycofano. Miały one za zadanie umożliwić zwiększenie częstotliwości lotów, a przede wszystkim uzupełnić ATRy na trasach zagranicznych z portów regionalnych. Rejs inauguracyjny do Zurichu odbył się 1 sierpnia 1999. Obecnie Boeing powoli traci dominację w LOTcie na rzecz pokaźnej floty samolotów Embraer 170, 175 i 195. Pierwszy taki samolot wprowadzono do LOTu w roku jubileuszu 75-lecia istnienia firmy LOT jest również użytkownikiem Warszawa jest także jednym z europejskich centrów serwisowych Embraera.

W listopadzie 1999 LOT wstąpił do aliansu Qualiflyer. Nie był to duży sojusz, a jego wybór podyktowany był głównie argumentami, że dzięki temu LOT mógł stać się jedną z ważniejszych linii sojuszu. Alians ten rozpadł się jednak 3 lata później, na skutek bankructwa Swissaira, który był główną linią w Qualiflyer. LOT rozpoczął wtedy starania o wejście do Star Alliance. LOT uroczyście dołączył do aliansu 26 października 2003. Rejs inauguracyjny E170 odbył się 17 marca 2004 na trasie Warszawa-Wiedeń. Istotny jest również fakt, iż LOT był pierwszym na świecie przewoźnikiem, jaki wprowadził ten samolot do eksploatacji!

Obecnie, LOT jest firmą o wieloletniej tradycji. Profesjonalizm obsługi był wielokrotnie nagradzany m.in. nagrodami Best Eastern European Airline (Najlepsza Linia Lotnicza Europy Wschodniej). W roku 1996 LOT utworzył EuroLOT - spółkę obsługującą loty krajowe. Jest także współwłaścicielem innych spółek. Polskie Linie Lotnicze są członkiem aliansu lotniczego Star Alliance. Polska flota złożona jest dziś z 50 samolotów i jest jedną z najnowocześniejszych na świecie. Charakterystycznego żurawia (projekt autorstwa Tadeusza Gronowskiego) rozpoznają prawie wszyscy, a polscy piloci cieszą się uznaniem zarówno w Polsce, jak i na świecie. Bo przecież "LOTem bliżej".

LOT złożył także zamówienie na 8 samolotów Boeing 787-85D "Dreamliner", które mają zastąpić wysłużone Boeingi 767. Dostawy Dreamlinerów rozpoczną się w 2008 roku. Już teraz, LOT wymienił w Boeingach 767 fotele w klasie Business, jak również wprowadził nowe wzornictwo koców, poduszek oraz nową zastawę, co ma przygotować pasażerów na nowe standardy podróżowania. LOT będzie pierwszym europejskim użytkownikiem Boeinga 787.

Flota LOTu (stan na 25.07.2017, wg airfleets.net, info o Dreamlinerach na dzień 05.05.2018

RejestracjaSamolotNumer fabrycznyNazwa
SP-LRABoeing 787-85D Dreamliner35938
SP-LRB Boeing 787-85D Dreamliner37894
SP-LRCBoeing 787-85D Dreamliner35940
SP-LRDBoeing 787-85D Dreamliner35941
SP-LREBoeing 787-85D Dreamliner35939
SP-LRFBoeing 787-85D Dreamliner35942Franek
SP-LRGBoeing 787-8 Dreamliner35944
SP-LRHBoeing 787-8 Dreamliner35943
SP-LSABoeing 787-9 Dreamliner38083
SP-LSBBoeing 787-9 Dreamliner38084
SP-LSCBoeing 787-9 Dreamliner39293Malowanie "Dumni z niepodległości Polski"
SP-LDEEmbraer EMB-170ST029
SP-LDFEmbraer EMB-170ST035
SP-LDGEmbraer EMB-170LR065
SP-LDHEmbraer EMB-170LR069
SP-LDIEmbraer EMB-170ST073Malowanie Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
SP-LDKEmbraer EMB-170LR074Malowanie Star Alliance
SP-LIAEmbraer EMB-175SD125
SP-LIBEmbraer EMB-175STD132
SP-LICEmbraer EMB-175SD134
SP-LIDEmbraer EMB-175D136
SP-LIEEmbraer EMB-175SR153Malowanie Retro
SP-LIFEmbraer EMB-175SR154
SP-LIGEmbraer EMB-175LR283Oddelegowany do obsługi rządu RP
SP-LIHEmbraer EMB-175LR288Oddelegowany do obsługi rządu RP
SP-LIIEmbraer EMB-175LR290
SP-LIKEmbraer EMB-175LR303
SP-LILEmbraer EMB-175LR306
SP-LIMEmbraer EMB-175LR311
SP-LINEmbraer EMB-175LR313
SP-LIOEmbraer EMB-175LR321
SP-LNAEmbraer EMB-195415
SP-LNBEmbraer EMB-195441 "Move your imagination" (promocja prezydencji PL w UE)
SP-LNCEmbraer EMB-195462
SP-LNDEmbraer EMB-195516
SP-LNEEmbraer EMB-195583
SP-LNFEmbraer EMB-195596
SP-LLEBoeing 737-45D27914/2804
SP-LLFBoeing 737-45D28752/2874
SP-LLGBoeing 737-45D28753/2895
SP-LWABoeing 737-89P30682
SP-LWBBoeing 737-89P32800
SP-LWCBoeing 737-89P30691
SP-LWDBoeing 737-89P32802
SP-LVABoeing 737 MAX864067
SP-LVBBoeing 737 MAX864068
SP-LVCBoeing 737MAX843347
SP-LVDBoeing 737MAX864069Malowanie "Dumni z niepodległości Polski"
SP-EQBDHC 8 Q402 NextGen4407
SP-EQCDHC 8 Q402 NextGen4408
SP-EQDDHC 8 Q402 NextGen4411
SP-EQEDHC 8 Q402 NextGen4417
SP-EQFDHC 8 Q402 NextGen4422
SP-EQGDHC 8 Q402 NextGen4423
SP-EQHDHC 8 Q402 NextGen4424
SP-EQIDHC 8 Q402 NextGen4442
SP-EQKDHC 8 Q402 NextGen4443
SP-EQLDHC 8 Q402 NextGen4451
ES-ACHCRJ900-ER15071Nordica
ES-ACICRJ900-ER15074Nordica

Instrukcja bezpieczeństwa z Boeinga 767 LOT

Nowe video bezpieczeństwa LOT z Boeinga 767 (czerwiec 2012)

Instrukcja bezpieczeństwa z Embraera 170 LOT

Reklama LOT - jesteś pod dobrymi skrzydłami

UWAGA! Aktualizacja 29.03.2008

LOT wprowadza również nowe usługi. Po wprowadzeniu tele check-in (odprawy przez telefon dla pasażerów podróżujących z bagażem podręcznym), LOT uruchomił również odprawę przez internet. Usługa dostępna jest poprzez serwis internetowy przewoźnika - stronę www.lot.com. Odprawa uruchamiana jest na 24 godziny przed planowanym odlotem i kończy się na 2 godziny przed odlotem. Po odprawie pasażer może samodzielnie wydrukować kartę pokładową na swojej drukarce. Z tego co mi wiadomo, obecnie usługa jest dostępna dla rejsów krajowych, jednak już niedługo LOT wprowadzi tę usługę dla wszystkich swoich rejsów.

LOT rozszerza również siatkę połączeń o regularne połączenia na bliski wschód. W dniu jutrzejszym (30.03.2008) ma nastąpić inaugaracja połączenia Warszawa - Pekin.

UWAGA! Aktualizacja 03.05.2008

LOT poinformował, iż rozpoczyna odprawy rejsów krajowych w Terminalu 2 od 8.05.2008.

UWAGA! Aktualizacja 28.06.2008

LOT likwiduje spółkę Centralwings, uruchamia natomiast spółkę LOT Charters do przewozów czarterowych.

UWAGA! Aktualizacja 18.02.2011

LOT odebrał już pierwszego Embraera 195 (SP-LNA)! Firma wycofuje z eksploatacji Embraery 145.

UWAGA! Aktualizacja 24.06.2011

Dziś na Okęciu wylądował pokazowy Boeing 787 Dreamliner. Na swojej stronie internetowej, LOT zaprezentował nowe malowanie swojej floty, jakie pojawi się w związku z otrzymaniem przez polskiego narodowego przewoźnika Dreamlinerów (pierwszy już w kwietniu 2012). Pojawiły się też zdjęcia wnętrza LOTowskich 787 oraz informacje na temat klas serwisowych. W klasie business będzie 18 foteli (układ w rzędzie 2+2+2). Klasa Premium Economy będzie ich mieć 21 (2+3+2 w rzędzie), zaś Economy będzie wyposażona w 213 foteli (układ w rzędzie 3+3+3).

LOT odebrał również drugiego E195 - SP-LNB. Trzeci samolot tego typu przyleci do nas w sierpniu. Obecnie odebrany samolot pomalowano w specjalne barwy "Teraz Polska", mające promować polską prezydencję w Unii Europejskiej. Samolot nosi na kadłubie hasło "Move your imagination". Personel pokładowy w trakcie trwania prezydencji będzie wygłaszać specjalne zapowiedzi z tej okazji oraz nosić specjalne odznaki.

Poniżej kilka zdjęć nowego malowania LOTu:







Powyższe zdjęcia są własnością Biura Prasowego PLL LOT. Wszelkie prawa zastrzeżone. Za udostępnienie tych zdjęć dziękuję Panu Andrzejowi Kozłowskiemu z LOTu.

Aktualizacja 15.11.2011

Z informacji, jakie wyczytałem na portalu pasazer.com wynika, że pierwszy Dreamliner w barwach LOTu pojawi się nie wcześniej niż w czwartym kwartale 2012 roku, prawdopodobnie w listopadzie 2012. Mimo, że LOT w 2012 roku planuje otworzyć ponownie trasę Warszawa-Pekin, to początkowo trasa ta będzie obsługiwana przez Boeingi 767-300ER.

Tymczasem 1.11.2012 miało miejsce lądowanie awaryjne Boeinga 767 SP-LPC. Kapitan Tadeusz Wrona mistrzowsko posadził samolot na pasie lotniska Okęcie lądując bez wypuszczonego podwozia. W uznaniu wyjątkowych umiejętności załogi, została ona uhonorowana zarówno odznaczeniami prezydenta RP, jak i Polskich Linii Lotniczych LOT. Wedle informacji z portalu pasazer.com, SP-LPC powróci do służby za kilka miesięcy. Tymczasem LOT wynajął od ukraińskiego AeroSvitu maszynę zastępczą, w formule wet-lease, tzn. z załogą ukraińską, która będzie "uzupełniona" stewardessami LOTu. Samolot będzie wykonywał niedawno zainaugorowane rejsy do Hanoi, a także loty do Kanady (gdyż rejsy do USA wymagają specjalnych zezwoleń).

Aktualizacja 17.08.2012

Według portalu Pasażer.com, w PLL LOT szykują się zmiany dotyczące stopniowego ujednolicenia floty. Wiemy już, że data planowanego przylotu pierwszego B787 do LOTu to 15.11.2012. Jeszcze w tym roku ma się pojawić piąty E195, w 2013 szósty. Od października 2012 do marca 2013 przewoźnik chce pozbyć się czterech samolotów B767 (SP-LPA, LPB, LPG, LPE). Z floty niedługo odejdą też B737 - 400 SP-LLB, LLC, LLK, LLL oraz 737-500 SP-LKE, LKF. Wedle pasażer.com, do roku 2017 (lub 2017) flota przewoźnika ma składać się tylko z samolotów Embraer (170,175 i 195) oraz B787.

Aktualizacja 13.09.2012

Polskie Linie Lotnicze LOT zaprezentowały film pokazujący wnętrze swoich Boeingów 787 Dreamliner

Aktualizacja 19.09.2012

LOT poinformował dziś, że odbędzie kilka rejsów Dreamlinerem na trasach europejskich. Bilety można kupić już dziś na www.lot.com. Pierwsze rejsy odbędą się 14.12.2012, do Pragi (LO523/LO524) oraz Monachium (LO353/LO354). W późniejszych dniach Dreamlinery będą obsługiwać wybrane trasy m.in. do Wiednia, Frankfurtu, Brukseli i Londynu. Wg TVN24, pierwszy B787 przyleci do Warszawy już 15.11.Będzie on nosił znaki SP-LRA

Aktualizacja 14.01.2016

LOT zainaugurował wczoraj rejsy Warszawa-Tokio. W pierwszy rejs udał się Dreamliner SP-LRC.

Aktualizacja 15.10.2016

W poniedziałek (17.10.2016) inauguracyjny rejs Dreamlinera z Warszawy do Seulu, tymczasem LOT inwestuje w unowocześnianie produktu i wymianę floty. Obecnie trwa retrofit (odnowienie wnętrza) kabin samolotów Boeing 737-400 (będą one miały barwne oświetlenie podobnie jak w Dreamlinerze oraz nowe fotele, a także zmianę dekoru, ale schowki na bagaż pozostaną te same). LOT złożył także zamówienie (samoloty będą leasingowane) na 6 samolotów Boeing 737 MAX 8, z których pierwszy dołączy do floty przewoźnika w listopadzie 2017. Samoloty te będą wyposażone w wystrój kabiny Boeing Sky Interior wzorowany na wnętrzu Dreamlinerów. Boeing 737 MAX8 to najnowsza wersja produktu z rodziny 737, wyposażona m.in. w nowe winglety, silniki oraz "szerokie" wyświetlacze w kokpicie (analogicznie jak w 787). W konfiguracji LOT samoloty te będą zabierać na pokład 186 osób. Zanim powitamy we flocie MAX8, do LOTu trafią też 4 Boeingi 737-800 NG, z których pierwszy ma się pojawić w Warszawie w kwietniu 2017.

Aktualizacja 03.04.2017

W dniu dzisiejszym odbył się inauguracyjny rejs PLL LOT na trasie Warszawa-Los Angeles. Jest to obecnie najdłuższa trasa w siatce połączeń polskiego narodowego przewoźnika. Rejs inauguracyjny odkołował od warszawskiego terminala z 15-minutowym opóźnieniem, o godzinie 16:45. Rejs inauguracyjny odbył samolot SP-LRB.

Aktualizacja 25.07.2017

LOT posiada obecnie 49% udziałów w estońskim przewoźniku Nordica. Współpracę nawiązano w listopadzie 2016. Nordica nie posiada własnego certyfikatu przewoźnika lotniczego, dlatego korzysta z certyfikatu PLL LOT. Wszystkie rejsy Nordica wykonywane są z kodem LO.

Aktualizacja 14.11.2017

Już niedługo, bo na początku grudnia, planowany jest przylot na Okęcie pierwszego Boeinga 737 MAX8. Z nieoficjalnych informacji wiadomo, że inauguracja rejsów odbędzie się 7 grudnia 2017 na trasie Warszawa-Londyn. Jeszcze w grudniu w PLL LOT służbę rozpocznie także drugi MAX8, w przyszłym roku pojawią się kolejne.

Aktualizacja 4.12.2017

W ostatnią sobotę, 2 grudnia 2017, na lotnisku Okęcie wylądował pierwszy Boeing 737 MAX 8 w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT. Samolot, o znakach SP-LVA, przyleciał od producenta spod Seattle z międzylądowaniem na Islandii. Dziś rano odbył się rejs inauguracyjny samolotu. Był to rejs LO281 z Warszawy do Londynu. W konfiguracji PLL LOT samolot zabierze na pokład 186 pasażerów. Mają oni do dyspozycji m.in. gniazdka elektryczne i USB w każdym fotelu oraz regulowane zagłówki. Samolot wyposażony jest oczywiście we wzorowaną na Dreamlinerze kabinę Boeing Sky Interior. PLL LOT zamówiły 6 takich maszyn. Kolejna, SP-LVB, ma przylecieć do Warszawy jeszcze w tym roku.

Jak podaje portal Pasażer.com, "damoloty zamówione przez polskiego przewoźnika dysponują zredukowaną MTOW równą 77 ton, pozwalającą osiągnąć maksymalny zasięg 5,75 tys. km, czyli niewiele większy niż maksymalny zasięg starszej generacji boeingów 737-800 (MTOW równą 77 ton, dystans 5,4 tys. km). Ta redukcja wynika stąd, że MTOW (masa startowa) powyżej standardowych 77 ton jest dodatkowo płatne. Ograniczenie zasięgu jest elektronicznym ograniczeniem ciągu silników. "

Aktualizacja 20.12.2017

Dziś do Warszawy przyleciał kolejny B737 MAX8 - SP-LVB.

Aktualizacja 28.03.2018

W dniu 23.3 lotnisko Okęcie powitało Boeinga 787-9 PLL LOT. Pierwsza "dziewiątka" LOTu otrzymała znaki rejestracyjne SP-LSA. Jako ciekawostkę mogę podać, że rejestrację SP-LSA nosił kiedyś LOTowski Ił-18. A tymczasem najnowszy Dreamliner LOTu pomieści 294 pasażerów. Samolot w inauguracyjny rejs wyruszył 25.03 do Toronto jako LOT45.

Aktualizacja 05.05.2018

Dziś do Warszawy przyleciał kolejny Boeing 787-9. Samolot SP-LSB w dniu dzisiejszym wylądował w Warszawie.

Ostatnia aktualizacja podstrony 12.07.2018. Autor nie gwarantuje aktualności informacji!