Lotnictwo cywilne

Lotnictwo od kuchni

Programy lojalnościowe (tzw. frequent flyer programme)

Programy lojalnościowe to ostatnio bardzo popularna forma nagradzania często podróżujących pasażerów. Obecnie, większość linii lotniczych posiada swoje programy lojalnościowe, które w szczegółach mogą się od siebie różnić, jednak główna idea każdego programu lojalnościowego, którą chcę opisać, jest taka sama.

Jak przystąpić do programu lojalnościowego

Pasażer, który chce zostać członkiem programu lojalnościowego, musi najpierw wypełnić specjalny wniosek. Może to zrobić w formie "papierowej" (wypełniając wniosek, który może otrzymać na lotnisku lub na pokładzie samolotu i następnie wysyłając go pocztą do przewoźnika) lub też elektronicznej (wypełniając wniosek na stronie internetowej przewoźnika i przesyłając formularz pocztą elektroniczną). Następnie pasażer otrzymuje (zwykle pocztą) specjalną kartę uczestnika programu. Karta ta uprawnia do korzystania z różnych usług oferowanych dla uczestników programu. Zwykle kart tych jest kilka rodzajów w każdym programie - im więcej pasażer lata, tym "wyżej" umieszczony jest w hierarchii lojalnościowej, co uprawnia go do otrzymania karty "wyższego poziomu", która daje więcej przywilejów.

Jak zbierać mile

"Mila" to inaczej punkt, który można otrzymywać w programie. Punkty te można otrzymywać z różnych powodów. Zwykle już za samo przystąpienie do programu otrzymujemy "bonus powitalny", czyli np. 2000 punktów, co ma nas zachęcić co aktywnego zbierania punktów. Mile otrzymujemy także np. za polecenie uczestnictwa w programie znajomemu, za długie uczestnictwo w programie czy korzystanie z usług partnerów programu (np. noclegi w wybranych hotelach, wypożyczanie samochodów w odpowiednich firmach, korzystanie z kart kredytowych, usług operatorów sieci komórkowych, dokonywanie zakupów etc) albo np. za fakt dokonania rezerwacji lotniczej przez internet.
Głównym jednak źródłem "mil" są przeloty. Oznacza to, że jeśli np. podróżujemy na trasie liczącej 7 000 kilometrów, to otrzymamy 7 000 mil. Aby to było możliwe, musimy jednak okazać naszą kartę uczestnictwa przy odprawie biletowo - bagażowej (a wtedy agent obsługi wydając nam kartę pokładową dopisze na nasze konto uczestnika odpowiednią liczbę mil).

Przywileje uczestnika

Uczestnik programu lojalnościowego jest przez przewoźnika traktowany jako klient szczególny. Oznacza to, iż otrzymuje on specjalne przywileje, niedostępne innym pasażerom. Może to być np. pierwszeństwo na liście oczekujących pasażerów, wydzielone stanowisko odpraw dla przyspieszenia procedury odpraw biletowo-bagażowych etc.

Nagrody

Jednak uczestnictwo w programie lojalnościowym to nie tylko przywileje, ale także nagrody. Jeśli zgromadzimy odpowiednią liczbę mil, możemy wymienić je na nagrodę. Nagrody mogą być różne, ale podstawowymi nagrodami może być np. darmowy bilet na przelot na dowolnej trasie (oczywiście w zależności od liczby posiadanych mil) dla uczestnika lub wskazanej przez niego osoby czy możliwość podwyższenia klasy podróży (np. płacimy jak za klasę ekonomiczną, ale lecimy Business Class).

Dla kogo

Aby otrzymać jakąś nagrodę (np. darmowy bilet) potrzebujemy zwykle dość pokażnej ilości mil. Np. darmowy bilet na trasy europejskie może nas kosztować jakieś 15 000 mil. Należy jednak pamiętać, że zgromadzone przez nas mile są "przetrzymywane" na koncie tylko przez określony okres czasu (np. 2 lata), po czym stan konta milowego ulega "wyzerowaniu" i tracimy zgromadzone mile. Dlatego też, programy lojalnościowe przeznaczone są zwykle dla bardzo często podróżujących pasażerów, np. biznesmenów (a są tacy, którzy latają służbowo nawet kilka razy w tygodniu). Dla takich osób zgromadzenie wielu tysięcy mil w krótkim czasie zwykle nie stanowi problemu, jednak przeciętny pasażer (podróżujący tylko kilka razy w roku) raczej nie stanowi grupy docelowej, dla której powstają programy lojalnościowe.