Lotnictwo cywilne


Porty lotnicze na świecie


London Heathrow (LHR / EGLL)

Lotnisko Heathrow jest obecnie największym (wrzesień 2008), pod względem liczby pasażerów rocznie, portem lotniczym w Europie (drugim pod względem liczby operacji lotniczych) i jednym z największych na świecie. Korzysta z niego około 90 linii lotniczych. Lotnisko posiada ponad 34,600 miejsc parkingowych i 531 stanowisk odprawy pasażerskiej (check-in). Posiada również (nie licząc Terminalu 5) 264 stanowiska postojowe. 31% samolotów operujących z Heathrow to odrzutowce szerokokadłubowe, 68% to odrzutowce inne niż szerokokadłubowe, a 1% to maszyny inne niż odrzutowe.



Wieża


Oficjalna strona

Oficjalna strona lotniska Heathrow

Najpopularniejsze połączenia z Heathrow*

Najpopularniejszą destynacją zagraniczną z Heathrow jest Nowy Jork, a krajową Manchester.

NrLotniskoLiczba pasażerówZmiana
1Nowy Jork(JFK)2 802 870-1%
2Dublin1 812 028-8%
3Amsterdam1 709 135-5%
4Dubai International Airport1 652 441+5%
5Hong Kong International Airport1 493 864+3%
6Paris Charles de Gaulle Airport2 802 870-17%
7Los Angeles Intl 1 461 079+4%
8Chicago O`Hare Intl1 460 876-9%
9Frankfurt Airport (FRA)1 271 421-12%
10Madrid Barajas Airport1 152 504-2%
11Singapore Changi Airport1 066 606-1%
12Washington Dulles Intl Airport1 041 176-1%
13Toronto Pearson Intl Airport992 579-3%
14San Francisco Intl Airport985 575-5%
15Munich Airport (Monachium)983 287-8%
16Leonardo da Vinci Fiumicino (Rzym)955 302-3%
17OR Tambo International Airport (Johannesburg)944 731-6%
18Copenhagen Airport939 950+4%
19Stockholm Arlanda Airport893 181-1%
20Newark Liberty Intl Airport (EWR)882 931+24%

* - "Popularność" szacuję w oparciu o liczbę przewiezionych pasażerów. Dane tu zamieszczone w oparciu o artykuł z Wikipedii bazujący na oficjalnych danych (stan na 2008 rok)



Heathrow z zewnątrz



Terminal 1



Terminal 5

Historia lotniska "w pigułce"

W 1944 roku we wsi Heath Row rozpoczęto przygotowania do budowy lotniska dla RAFu (Royal Air Force). Jednak wraz z końcem wojny, kiedy powstało lotnisko, armia nie potrzebowała już takiego obiektu. Lotnisko przekazane więc zostało Ministerstwu Lotnictwa (Air Ministry) jako obiekt cywilny 1 stycznia 1946 roku. Pierwszym samolotem z Heathrow był przebudowany bombowiec Lancaster "Starlight", który odleciał do Buenos Aires. Pierwszym "Terminalem" były początkowo dawne wojskowe namioty (marquees).Po zakończeniu pierwszego roku operacyjnego liczba pasażerów podróżujących z/na lotnisko Heathrow wyniosła 63 000 pasażerów. Do roku 1951 liczba ta wzrosła do 796 000 pasażerów rocznie, zatrudniono więc architekta, który miał zaprojektować stałe budynki terminalu. Był nim Frederick Gibberd. Wybudowano również budynek zwany "Europa building" oraz budynek biurowy zwany "Queens building".W roku 1961 stary terminal po północnej stronie lotniska zamknięto i linie lotnicze operowały albo z budynku "Europa" (obecny Terminal 2), albo z nowo otwartego "Oceanic Terminal" (obecny Terminal 3).Wraz z nadejściem ery odrzutowców, takich jak np. Boeing 707 czy VC10, liczba pasażerów systematycznie rosła. W 1969 roku lotnisko obsługiwało już 5 milionów pasażerów rocznie (otwarto wtedy obecny Terminal 1), natomiast w latach 70tych, wraz z wejściem Boeinga 747, liczba pasażerów wzrosła do 27 milionów rocznie. W 1986 roku otwarto więc Terminal 4.
Lotnisko Heathrow posiada również oddzielny Cargo Terminal.

Punkty usługowe na terenie lotniska

* - wymieniam tylko niektóre punkty usługowe, informacje podane na stronie mają tylko charakter ogólny, przeglądowy. W niektórych przypadkach podaję w nawiasach, w którym terminalu usługa jest dostępna

Na terenie lotniska obowiązuje CAŁKOWITY ZAKAZ palenia. Palić można w wyznaczonych strefach WYŁĄCZNIE NA ZEWNĄTRZ terminali.

Terminale:

Terminal 1:

W roku 2005 przeszedł remont i modernizację, podczas której znacznie powiększono jego przepustowość. Obecnie Terminal 1 obsługuje głównie trasy krajowe wewnątrz Wielkiej Brytanii i rejsy do Irlandii (głównym użytkownikiem są linie bmi - British Midland), jak również trasy europejskie (w tym Icelandair) i interkontynentalne (US Airways i United Airlines czy Air New Zealand).
Jest to również terminal, z którego korzystają członkowie Star Alliance. W związku z tym, właśnie z tego terminalu operują rejsy Polskich Linii Lotniczych LOT. Zanim otwarty został terminal 5, to właśnie z terminalu 1 korzystały linie British Airways.

Terminal 1 ma być zamknięty i zburzony do 2019 roku.

Sklepy w Terminalu 1*:

* - wymieniam tylko niektóre sklepy

Restauracje, bary, kawiarnie:

Terminal 2:

Najstarszy Terminal lotniska Heathrow, otwarty w 1955 roku jako budynek Europa.Terminal ten będzie zamknięty do końca 2009 roku, dlatego daruję sobie jego bardziej szczegółowy opis. W planach jest również wyburzenie terminalu wraz z sąsiednim Queens Building. Wspomnę tylko, że obecnie (wrzesień 2009) z Terminalu 2 operują linie Air Algerie, Air Astana, Azerbaijan Airlines, Olympic Airlines, JAT Airways (loty do Belgradu),Tarom, Royal Air Maroc, Sirian Air, Arik Air (loty do Lagos), Bellview Airlines (również do Lagos), Yemenia Yemen Airways, Air Seychelles, China Eastern, Bulgaria Air, Rossiya Airlines, Atlas Blue (loty do Tangieru), Uzbekistan Airways, Libyan Arab Airlines (do Trypolisu) i Tunisair. Wedle informacji ze strony lotniska, operują z niego obecnie również loty Air France do Los Angeles i Paryża, Alitalii do Mediolanu Linate i Rzymu Fiumicino, Aeroflotu do Moskwy Sheremyetyevo i Tokio Narita, CSA do Pragi, Air Transat do Toronto.
W Terminalu 2 znajdziecie m.in. sklepy Burberry, Dixons Travel, Excess Baggage Company,Gassan Diamonds (zegarki wielu renomowanych marek) Harrods, Rolling Luggage, Sunglass Hut, Swarovski, Tie Rack, Travelex, WHSmith (i WHSmith books) i World Duty Free. Znajdują się tam również bary Caffè Nero,Caviar House & Prunier Seafood Bar, Costa i Wetherspoons.

Terminal 3:

Otwarty 13 listopada 1961 jako "The Oceanic Terminal" - do obsługi lotów dalekodystansowych. W tym czasie Terminal utrzymywał również bezpośrednie połączenia helikopterowe z centrum Londynu (helikopter lądował w ogrodach na dachu budynku). Nazwę tego terminalu na "Terminal 3" zmieniono w 1968 roku, rozbudowano go natomiast w 1970. Nowością (jak na tamte czasy) były zastosowane Terminalu 3 pierwsze w Wielkiej Brytanii ruchome chodniki.

Obecnie z Terminalu 3 odbywają się niektóre loty dalekodystansowe oraz europejskie. Do głównych użytkowników terminalu należą między innymi Virgin Atlantic, Air Canada, American Airlines, Air China, Vueling i SAS. Terminal 3 został przystosowany do obsługi samolotów Airbus A380.

Sklepy w Terminalu 3*:

* - wymieniam tylko niektóre sklepy

Restauracje, bary, kawiarnie:

Terminal 4

Do 2008 roku używany był głównie przez British Airways, obecnie stanowi "bazę" dla członków aliansu SkyTeam. Odbywają się z niego również rejsy Northwest Airlines i niektóre rejsy Qantas

.

Sklepy (niektóre opisy - patrz wyżej):

Restauracje (niektóre opisy - patrz wyżej):

Terminal 5

Otwarto go w 2008 roku.
Jedynym operatorem Terminalu 5 jest British Airways. A więc odbywają się tu również rejsy British Airways z Londynu do Warszawy i z Warszawy do Londynu.


Zdjęcie z Wikipedii / A photo from Wikipedia

Sklepy (wybrane, nie wszystkie sklepy; niektóre opisy - patrz wyżej):

Restauracje (niektóre opisy - patrz wyżej):

Transfer pomiędzy terminalami

Terminale 1,2 i 3 położone są dość blisko siebie, więc można się przemieszczać pomiędzy nimi pieszo. Terminale 4 i 5 położone są nieco dalej i lotnisko zapewnia darmowy transport autobusowy i pociągowy pomiędzy terminalami.

Terminale:Średni czas drogi pieszo
Terminale 1 - 27 minut
Terminale 1 - 311 minut
Terminale 2 - 310 minut

Lotnisko Heathrow utrzymuje również liczne wygodne połączenia z centrum Londynu (np. autobusami, autokarami lub pociągiem Heathrow Express).

Kliknij tutaj po szczegółową mapkę lotniska (otworzy się plik pdf pochodzący z AIP UK).

Do centrum miasta można się dostać koleją w ok. 15 minut.

Plany rozbudowy

W planach jest budowa kolejnego pasa startowego oraz budowa Terminala Wschodniego, który w 2019 roku ma zastąpić Terminale 1 i 2. Planuje się również budowę Terminalu 6.


Rysunek z Wikipedii / A scheme from Wikipedia.
Przedstawia planowane rozmieszczenie terminali po zakończeniu rozbudowy

Widok z kosmosu


Inne lotniska w rejonie Londynu

NazwaOdległość od LondynuLiczba pasażerów (2008) Liczba operacji (2008)Pasy startoweTerminaleHub (główny port lub port tranzytowy) dla
Gatwick (LGW / EGKK)45,7 km na południe od Londynu34 205 887263 65308R/26L o długości 3316 m

08L / 26R o długości 2,565 m
2 - północny i południowy (North Terminal i South Terminal)Aer Lingus, British Airways, EasyJet, Thomas Cook Airlines, Virgin Atlantic
London City (LCY / EGLC)11 km na wschód od Londynu3 260 23694 51609/27 o długości 1508 m1 -
Luton (LTN / EGGW)56,5 km na północ od Londynu10 180 734117 85908/26 o długości 2160 m1EasyJet, Monarch Airlines, Ryanair
Stansted (STN / EGSS)48 km na północny-wschód od Londynu22 360 364193 28204/22 o długości 3048 m1EasyJet, Thomas Cook Airlines, Ryanair

Informacje zawarte na tej podstronie pochodzą z Wikipedii oraz ze stron oficjalnych lotnisk. Mają one charakter wyłącznie informacyjny i ich aktualność może ulec zmianie. Przed podróżą proszę o sprawdzanie ich aktualności na stronach oficjalnych!