Choć serwis ten nie jest poświęcony śmigłowcom, lecz samolotom, autor strony uznał, że wypada napisać choć kilka słów na temat lotnictwa sanitarnego w Polsce. Zebrane informacje pochodzą z oficjalnej strony Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Historia lotnictwa sanitarnego w Polsce sięga lat 50tych. Oczywiście, przewozy sanitarne w naszym kraju miały miejsce także i wcześniej, jednak dopiero w roku 1955 przyjęło ono formę oficjalną i zaczęło działać pod auspicjami ministerstwa zdrowia. Wtedy to powołano w Warszawie Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego, wspierany przez 15 Zespołów Lotnictwa Sanitarnego rozmieszczonych w całym kraju. Od roku 1975 zespoły te zaczęły używać śmigłowców Mi 2 produkcji rosyjskiej. W ich załogę wchodził pilot oraz felczer, lub też pielęgniarka, oraz mechanik lotniczy. Chorymi w ciężkim stanie, na pokładzie opiekowali się lekarze z miejscowych szpitali lub placówek pogotowia.
Od roku 2000 lotnictwo sanitarne funkcjonuje jako Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, finansowane przez Ministerstwo Zdrowia.
Śmigłowce Mi-2 Plus zostały niedawno zastąpione przez nowoczesne Eurocoptery. Od lipca 2005 LPR używał także nowoczesnego śmigłowca Agusta A109 o kryptonimie radiowym Ratownik 12 (SP-HXA), który obsługiwał rejon Warszawy. Cechowała go prędkość maksymalna ponad 310 km/h, maksymalna wysokość lotu 20 000 stóp (6100 m) oraz zasięg pozwalający na operowanie w promieniu 250 km od bazy. W listopadzie 2009 śmigłowiec ten uległ jednak wypadkowi i, niestety, nie nadawał się już do dalszej eksploatacji.
Oprócz nazwy LPR, spotykamy także nazwę Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego HEMS (od ang. Helicopter Emergency Medical Service). W naszym kraju funkcjonuje 21 baz HEMS (plus jedna sezonowa w Koszalinie), wspieranych przez 2 zespoły transportowe EMS (Emergency Medical Service) wyposażone w samoloty Piaggio Avanti i Piaggio Avanti II.
Dopuszczalny czas od otrzymania zgłoszenia do startu maszyny to ok. 4 minuty (czas maksymalny w wyjątkowych przypadkach - do 30 min).
Zgodnie z informacjami na stronie oficjalnej LPR, na dzień dzisiejszy (12.03.2022) w skład floty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wchodzi:
Pierwszy z zamówionych 23 Eurocopterów przyleciał do Polski we wrześniu 2009. Ta "latająca erka" jest bardzo nowocześnie wyposażona i zapewnia załodze pełen komfort i doskonałe warunki pracy. Załogant może przejść z kabiny pilota do części medycznej śmigłowca w trakcie lotu. Lekarz może na pokładzie podjąć natychmiastową resuscytację; ma do dyspozycji bardzo nowoczesny sprzęt i wyposażenie reanimacyjne, m.in. defibrylator, respirator, ssak i zestaw pomp infuzyjnych. Oprócz tego, lekarz ma również do dyspozycji wszelki inny sprzęt, jaki może mu się przydać w trakcie transportu (np. zestaw porodowy, sondy żołądkowe itd).
Śmigłowiec certyfikowano do lotów zarówno z jednym, jak i z dwoma pilotami. Może on bezpiecznie lecieć w przypadku awarii jednego silnika. Jest on również przygotowany do lotów IFR. Problemem w lotach nocnych są natomiast braki odpowiednio przystosowanych lądowisk.
Wedle informacji na stronach LPR, śmigłowce te wykonują ponad 5000 lotów rocznie!
Miasto | Baza (lotnisko) | Kryptonim radiowy | Uwagi |
---|---|---|---|
Białystok | Krywlany | Ratownik 1 | 7:00-20:00 |
Bydgoszcz | Biedaszkowo | Ratownik 2 | VFR dzień |
Gdańsk | Port Lotniczy Gdańsk-Rębiechowo | Ratownik 3 | 24 h |
Katowice | Muchowiec | Ratownik 4 | VFR dzień |
Gorzów Wielkopolski | Szpital | Ratownik 24 | VFR dzień |
Kielce | Masłów | Ratownik 5 | VFR dzień |
Koszalin | Zegrze Pomorskie (sezonowo) | Ratownik 22 | VFR dzień |
Kraków | Port Lotniczy Kraków-Balice | Ratownik 6 | 24 h |
Lublin | Radawiec | Ratownik 7 | 7:00-20:00 |
Łódź | Lublinek | Ratownik 16 | VFR dzień |
Olsztyn | Lotnisko Gryźliny | Ratownik 8 | 7:00-20:00 |
Opole | Lotnisko Polska Nowa Wieś | Ratownik 23 | 7:00-20:00 |
Ostrów Wielkopolski | Lotnisko Ostrów Wielkopolski - Michałków | Ratownik 21 | 7:00-20:00 |
Płock | Lotnisko Płock | Ratownik 18 | 7:00-20:00 |
Poznań | Port Lotniczy Poznań-Ławica | Ratownik 9 | 7:00-20:00 |
Sanok | Lądowisko Sanok | Ratownik 10 | 7:00-20:00 |
Suwałki | Lotnisko Suwałki | Ratownik 17 | VFR dzień |
Szczecin | Port Lotniczy Szczecin-Goleniów | Ratownik 11 | 7:00-20:00 |
Warszawa | Lotnisko Warszawa-Babice | Ratownik 12 | 24 h |
Wrocław | Port Lotniczy Wrocław-Strachowice | Ratownik 13 | 24 h |
Zielona Góra | Przylep | Ratownik 15 | 7:00-20:00 |
169,00 MHz - ogólnopolski kanał ratowniczy
Maksymalna masa startowa: | 2910 kg |
---|---|
Pojemność zbiornika paliwa: | 710 litrów |
Długość: | 10,21 m |
Długość z obracającym się wirnikiem: | 12,19 m |
Wysokość: | 3,62 m |
Średnica wirnika nośnego: | 10,02 m |
Średnica fenestronu (wirnika ogonowego): | 1 m |
Maksymalna prędkość lotu poziomego (przy masie 2910 kg): | 254 km/h |
Prędkość wznoszenia (przy masie 2910 kg): | 7,6 m/s |
Pułap: | 13 000 stóp (3900 m) |
Maksymalny zasięg: | 835 km |
Maksymalny czas lotu: | 4,45 h |
Załoga: | Pilot/dwóch pilotów, ratownik, lekarz |
Podstawowy promień działania: | ok. 90 km |