Lotnictwo cywilne


Historia producentów samolotów cywilnych


Historia Bombardiera

Historia Bombardiera sięga roku 1942, kiedy to Joseph-Armand Bombardier założył w Valcourt, w prowincji Quebec firmę L'Auto-Neige Bombardier Limitée. O pojazdach śnieżnych Bombardier marzył już od lat 30tych, a pierwszy pojazd do poruszania się po śniegu skonstruował w roku 1937. Nazwał go "B7" (ze względu na pojemność - mógł zabierać 7 osób). Pojazdy te cieszyły się w zaśnieżonym Quebecu dużą popularnością. W pierwszym roku działalności, tj. w 1937 Bombardier sprzedał 12 sztuk takich pojazdów, natomiast później liczba ta rosła. Pojazdy te były podczas długich miesięcy zimowych używane w różnych celów - np. do wożenia dzieci do szkoły, przewożenia poczty, a nawet jako karetki.


Pojazd śnieżny Bombardiera (rysunek z Wikipedii / a drawing from Wikipedia)

W czasie wojny możliwości Bombardiera ograniczono, ponieważ wydano dekret mówiący o tym, że każdy klient musiał przed zakupem udowodnić, że zakup jest mu niezbędny. Bombardier zaczął więc produkować pojazdy dla wojska. Po wojnie zaczął produkować pojazdy ze zdejmowanymi przednimi "nartami" na potrzeby tartaków.

W roku 1959 Joseph-Armand wraz z synem stworzyli nowy, lekki pojazd śnieżny o mniejszej pojemności (1 - 2 osoby). Miał on zastąpić psie zaprzęgi. Pojazd, nazwany przez Bombardiera Ski-Dog, otrzymał jednak nazwę Ski-Doo na skutek pomyłki osoby, która malowała pierwszy egzemplarz. W pierwszym roku sprzedano 225 egzemplarzy, w następnym już ponad 8 tysięcy! Stało się tak, gdy ludzie odkryli, że pojazdy Bombardiera zapewniają nie tylko możliwość poruszania się, ale również mnóstwo frajdy. Niestety, Joseph-Armand nie zdążył nacieszyć się spektakularnym sukcesem firmy. W 1964 roku zmarł na raka, a pieczę nad firmą przejął jego zięć, Laurent Beaudoin, który przyczynił się później do jej znacznego rozwoju. W 1967 roku zmienił on nazwę firmy na Bombardier Limited, w 1969 wprowadził firmę na giełdę (Toronto Stock Exchanges) a w 1974 jego firma wygrała przetarg na dostawę ponad 400 wagonów dla metra w Montrealu.W latach późniejszych firma wykonywała wagony dla metra nowojorskiego, a pod koniec lat 80tych rozwijała swoją działalność w Europie przejmując udziały spółek kolejowych w Belgii i Francji.

Bombardier wznosi się w powietrze

W roku 1986 firma Bombardier Limited wykupuje spółkę Canadair. Ten montrealski producent samolotów słynął przede wszystkim z produkcji samolotu dyspozycyjnego Challenger.Trzy lata później, w marcu 1989, Bombardier zaprezentował swój pierwszy samolot pasażerski - CRJ100, który bazował właśnie na konstrukcji Challengera, choć nieco przeprojektowanej. CRJ okazał się bardzo udanym projektem, którego kolejne wersje produkowane są do dzisiaj i jest to "flagowy" produkt Bombardiera.

Również w roku 1989 firma wykupuje Short Brothers, producenta lotniczego z Irlandii Północnej, natomiast w 1990 stała się właścicielem Learjet Corporation. Natomiast po przejęciu od Boeinga w roku 1992 firmy de Havilland Canada firma Bombardier stała się trzecim na świecie największym producentem samolotów cywilnych oraz liderem rynku samolotów regionalnych.

Obecnie firma pracuje nad projektem odrzutowca pasażerskiego o średnim zasięgu i pojemności ok. 100 miejsc pasażerskich - C Series, którego pierwszy lot ma się odbyć w roku 2013.