Lotnictwo cywilne


Samoloty pasażerskie


Fokker F-100

Aby pisać o Fokkerze 100, trzeba cofnąć się do początków Fokkera 28 (zwanego także "Fellowship"). Samolot ten - dolnopłat o kołowym przekroju kadłuba, skośnym usterzeniu w kształcie litery T i dwóch silnikach turbowentylatorowych zamontowanych z tyłu kadłuba - holenderska firma Fokker zaczęła konstruować w roku 1964. To właśnie na płatowcu Fokkera F28 bazowała konstrukcja Fokkera F100. Zresztą, F100 powstał jako następca F28.


Na zdjęciu powyżej: Fokker 100

Nazwa "100" pochodziła od pojemności samolotu - mógł on pomieścić maksymalnie do 107 pasażerów (w konfiguracji 3 + 2 - konfiguracja typowa to 97 miejsc pasażerskich). Była to jakby wydłużona wersja F28, wyposażona w oszczędniejsze silniki Rolls-Royce Tay i nowoczesny - jak na owe czasy - kokpit "szklany". Skrzydła przekonstruowano tak, aby miały one większą rozpiętość. Prace nad prototypem rozpoczęto w listopadzie 1983, zaś pierwszy prototyp oblatano 30 listopada 1986. Pierwszym odbiorcą maszyny był Swissair, który odebrał swojego pierwszego F100 w lutym 1988 roku. Fokkery 100 latają do dzisiaj, choć nie są już tak popularnie używane jak kiedyś, odkąd rynek zdominowały konstrukcje CRJ i Embraera. Do roku 1991 Fokker wyprodukował 70 maszyn F100, mając zamówienia na 232 egzemplarze.

W roku 1993 powstała wersja Fokker 70 - o pojemności maksymalnej do 80 miejsc (typowa konfiguracja miejsc to 70). Projektowano również wersję F130 - o zwiększonej (w stosunku do F100) pojemności miejsc pasażerskich, ale wersja ta nigdy nie wykroczyła poza projekt.


Na zdjęciu powyżej: Fokker 70

Dane techniczne (Fokker 100):

Napęd: 2 Turbowentylatorowe silniki Rolls-Royce Tay 650-15 o ciągu po 6849 kG każdy
Prędkość przelotowa: 837 km/h (wedle innych źródeł: 845 km/h)
Pułap: 10 670 m
Zasięg ze 107 pasażerami: 2956 km
Masa pustego samolotu: 24 375 kg
Maksymalna masa startowa: 43 090 kg
Rozpiętość: 28 m
Długość: 35,5 m
Wysokość: 8,5 m
Powierzchnia skrzydeł: 93,5 m2