Aby pisać o Fokkerze 100, trzeba cofnąć się do początków Fokkera 28 (zwanego także "Fellowship"). Samolot ten - dolnopłat o kołowym przekroju kadłuba, skośnym usterzeniu w kształcie litery T i dwóch silnikach turbowentylatorowych zamontowanych z tyłu kadłuba - holenderska firma Fokker zaczęła konstruować w roku 1964. To właśnie na płatowcu Fokkera F28 bazowała konstrukcja Fokkera F100. Zresztą, F100 powstał jako następca F28.
Nazwa "100" pochodziła od pojemności samolotu - mógł on pomieścić maksymalnie do 107 pasażerów (w konfiguracji 3 + 2 - konfiguracja typowa to 97 miejsc pasażerskich). Była to jakby wydłużona wersja F28, wyposażona w oszczędniejsze silniki Rolls-Royce Tay i nowoczesny - jak na owe czasy - kokpit "szklany". Skrzydła przekonstruowano tak, aby miały one większą rozpiętość. Prace nad prototypem rozpoczęto w listopadzie 1983, zaś pierwszy prototyp oblatano 30 listopada 1986. Pierwszym odbiorcą maszyny był Swissair, który odebrał swojego pierwszego F100 w lutym 1988 roku. Fokkery 100 latają do dzisiaj, choć nie są już tak popularnie używane jak kiedyś, odkąd rynek zdominowały konstrukcje CRJ i Embraera. Do roku 1991 Fokker wyprodukował 70 maszyn F100, mając zamówienia na 232 egzemplarze.
W roku 1993 powstała wersja Fokker 70 - o pojemności maksymalnej do 80 miejsc (typowa konfiguracja miejsc to 70). Projektowano również wersję F130 - o zwiększonej (w stosunku do F100) pojemności miejsc pasażerskich, ale wersja ta nigdy nie wykroczyła poza projekt.