Ruch pasażerski (liczba pasażerów 2019) | 18,86 mln |
---|---|
Liczba operacji lotniczych (2018) | 172 520 |
Niedawno Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina przekroczył liczbę 11 mln pasażerów obsłużonych w ciągu jednego roku (piszę te słowa w styczniu 2016).
Droga startowa | Długość | Szerokość |
---|---|---|
11 / 29 | 2800 m | 50 m |
15 / 33 | 3690 m | 60 m |
Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”
ul. Żwirki i Wigury 1
00-906 Warszawa
Pierwsze warszawskie lotnisko znajdowało się na Polach Mokotowskich. To właśnie tu, w roku 1909, odbyły się konkursy lotnicze. W sierpniu 1911 Michał Scipio del Campo - pierwszy Polak za sterami - odbył pokazowy lot nad Warszawą (startował właśnie z Pól Mokotowskich). Dzięki Stanisławowi Lubomirskiemu powołano do życia Towarzystwo Lotnicze "Aviata". Otrzymało ono od władz carskich część gruntów na Polu Mokotowskim (w dzierżawę), a także zgodę na wzniesienie zabudowań - hangarów,warsztatów remontowych oraz hal fabrycznych. W roku 1912 lotnisko zostało zajęte na potrzeby rosyjskiego lotnictwa wojskowego. Trzy lata później teren przejęły wojska niemieckie.
20 września 1920 francusko - rumuńskie towarzystwo lotnicze CFRNA uruchomiło pierwszą regularną linię lotniczą z Warszawy przez Pragę i Strasburg do Paryża. Wtedy to zbudowano pierwszy polski dworzec lotniczy (zwany Stacją Lotnictwa Komunikacyjnego). Niewygodny dworzec, z budynkami dworcowymi w postaci wagonów kolejowych, w niedługim czasie zastąpiono nowym, drewnianym dworcem. "Na początku lat trzydziestych infrastruktura lotniska mokotowskiego składała się z budynku dworca lotniczego z poczekalnią, restauracją, a także urzędami: celnym i pocztowym. Na lotnisku znajdowały się posterunek policji oraz strażnica pożarowa. Remonty i naprawy samolotów wykonywano w "stoczni lotniczej". Rolę prymitywnych pomocy nawigacyjnych spełniały: płócienna litera T określająca kierunek wiatru i miejsce przyziemienia, oraz koło z wymalowaną w środku nazwą "Warszawa". Kierunek i siłę wiatru wskazywały wykonane z tkaniny rękawy rozmieszczone na sąsiadujących z lotniskiem zabudowaniach. Pole wzlotów miało trawiastą nawierzchnię i liczyło około 1,5 kilometra długości oraz blisko 500 metrów szerokości. W 1930 lotnisko mokotowskie zostało wyposażone w aparaturę radiową umożliwiającą kontakt z załogami samolotów. Krok ten znacząco wpłynął na podniesienie bezpieczeństwa nawigacji." (cytat ze strony www.lotnisko-chopina.pl)
W roku 1924, na skutek rosnących przewozów lotniczych, podjęto decyzję o przeniesieniu lotniska na Okęcie. Budowę Centralnego Portu Lotniczego rozpoczęto w roku 1925, a ukończono w 1933.W pierwszym roku działalności w nowym porcie obsłużono 10 750 pasażerów. Na nowym lotnisku zainstalowano światła nawigacyjne oraz przeszkodowe oraz radiolatarnię Lorentz, którą możnaby nazwać prekursorem ILS.
W czasie wojny niedaleko lotniska (które już pierwszego dnia wojny było bombardowane) powstały niemieckie szkoły lotnicze oraz zakład pracujący na potrzeby Luftwaffe. W czasie okupacji na Okęciu wybudowano pierwszą betonową drogę startową. Drogę tę zniszczyło całkowicie lotnictwo niemieckie w roku 1945.Po wojnie, odbudową lotniska zajęły się Polskie Linie Lotnicze LOT. W ciągu 2 lat wybudowano nowy dworzec wraz z wieżą kontroli oraz betonową drogę startową i płytę postojową, a także budynki bazy technicznej oraz hangary.
Lata pięćdziesiąte to okres zahamowania przewozów międzynarodowych. Sytuacja powróciła do normy w roku 1956 kiedy to na mocy rozporządzenia Ministra Komunikacji, powołano Zarząd Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych (ZRLiLK). Niedługo po powstaniu, zarząd podjął decyzję o zakupie radaru AVIA oraz rozbudowie portu lotniczego.Przepustowość nowego dworca była szacowana na ok. 1 mln pasażerów rocznie."W tym samym czasie na przeciwległej stronie lotniska usytuowano Centrum Kontroli Ruchu Lotniczego (CKRL) wraz z wieżą kontroli lotniska. Zakupiono i zainstalowano radar precyzyjnego lądowania PAR. Gruntownemu remontowi i wydłużeniu poddano drogi startowe nr 1 i 3, Na zasadniczym kierunku lądowania "trójki" zainstalowano światła podejścia w układzie Calverta oraz system wspomagający lądowanie przy ograniczonej widzialności (ILS)."(cytat ze strony www.lotnisko-chopina.pl)
"W 1969 uroczyście oddano do użytku MDL, a już dwa lata później odprawiono tu pierwszy milion pasażerów. Szybko okazało się, że nowy dworzec staje się za mały. W tej sytuacji część administracyjno-biurowa portu została przeniesiona do położonych na południe od MDL prowizorycznych budynków, natomiast Krajowy Dworzec Lotniczy (KDL) zlokalizowano w pawilonie przy ul. 17 Stycznia, w sąsiedztwie zabudowań starego portu lotniczego (1975). Cztery lata później odprawę pasażerów przylatujących do Warszawy przeniesiono do tzw. "hali fińskiej" oraz przystąpiono do kolejnej modernizacji dróg startowych (DS). Po remoncie w użyciu pozostały DS 1 i DS 3, natomiast DS 2 zaczęła pełnić rolę drogi kołowania "Delta" ze względu na usytuowanie w jej osi przeszkód w postaci Pałacu Kultury i Nauki oraz masztu radiowego w Raszynie. Dla potrzeb kontroli zbliżania zakupiono radar ASR-8."(cytat ze strony www.lotnisko-chopina.pl)
Po spadku przewozów pasażerskich na początku lat 80. (co spowodowane było wydarzeniami politycznymi), w roku 1983 nastąpił ponowny ich wzrost. Prezydium Rządu podjęło więc decyzję o kolejnej rozbudowie lotniska. W miejsce ZRLiLK w październiku 1987 powstało Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL), które było samodzielne i samorządne, a także samofinansujące się. Nadzór nad nią sprawował minister właściwy ds. komunikacji i transportu. Powołano do życia także Agencję Ruchu Lotniczego (ARL) (która korzysta ze sprzętu zobrazowania radarowego firmy Northrop Grumman). Od roku 1998 ARL ma siedzibę w jednym z najnowocześniejszych w Europie obiektów tego typu - Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym.
Od roku 1992 trwała budowa nowego terminalu pasażerskiego w Warszawie. Port ten, nowoczesny budynek, którego budowa pochłonęła 300 mln marek niemieckich posiadał przepustowość 6 mln pasażerów. Zaczął on działalność 1 lipca 1992.
Wraz z upływem czasu rosła także ilość operacji lotniczych - z 40,357 w 1993 do 68,180 w 1999. Ruch pasażerski wzrastał, więc zwiększono na Okęciu ilość stanowisk odprawy biletowo - bagażowej. Tym samym, zwiększono przepustowość terminalu do 6 mln rocznie.
W maju 2001 roku Port Lotniczy Warszawa - Okęcie otrzymał imię Fryderyka Chopina.
"Rok później wykonano gruntowną przebudowę Krajowego Dworca Lotniczego oraz rozstrzygnięto przetarg na budowę nowego terminalu pasażerskiego na warszawskim lotnisku." (cytat z www.lotnisko-chopina.pl)
.Obecnie trwają na Okęciu prace dotyczące budowy Terminalu II. Dzięki niemu, łączna przepustowość obu terminali zwiększy się do 10 mln rocznie.
Jak podaje Wikipedia:
"Z uwagi na kierunki wiatrów najczęściej wiejących w Polsce, układ ruchu lotniczego w przestrzeni nad Warszawą, stosowane na Okęciu przepisy dotyczące ograniczania hałasu, układ dróg startowych, kołowania i szybkiego zjazdu na Okęciu jak i wyposażenie w pomoce nawigacyjne, obowiązuje następujący system preferencyjny dróg startowych:
Przyloty:
1. . RWY 33,
2. . RWY 11,
3. . RWY 15,
4. . RWY 29.
Odloty:
1. . RWY 29,
2. . RWY 15,
3. . RWY 33,
4. . RWY 11.
W godzinach od 20.00 do 04.00 (od 21.00 do 05.00 czasu zimowego), użytkowana jest wyłącznie droga startowa na kierunku 15/33, o ile pozwala na to pogoda i aktualne warunki techniczne".
Punkty usługowe na terenie lotniska (Terminal 1):
W marcu 2008, po pewnym opóźnieniu, Terminal 2 ostatecznie zaczął funkcjonować. Otwarta i działająca jest już zarówno hala przylotów, jak i hala odlotów. Trwają oczywiście dalej prace budowlane (m.in. dotyczące infrastruktury wokół lotniska oraz budowy dalszych pirsów, tj. części terminalu łączących halę główną z wyjściami do samolotów), jednak terminal wraz z pirsem północnym już funkcjonuje i obsługuje pasażerów. Przystosowany jest, jak reszta polskich lotnisk, do wymogów Strefy Schengen. Jest też oczywiście przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. W terminalu znajduje się m.in. Oczywiście, nie zabrakło w nim również niespotykanych dotychczas na polskich lotniskach ruchomych chodników i automatów, dzięki którym pasażer może samodzielnie dokonać odprawy biletowej. Więcej informacji na stronie warszawskiego portu lotniczego.
Punkty usługowe na terenie lotniska (Terminal 2):
Dane terminalu (zaczerpnięte z rozkładu lotów PPL):
W Terminalu Etiuda - powstałym z przebudowania "starego" dworca lotniczego odprawiani są pasażerowie tzw. linii niskokosztowych (choć nie wszystkich). Choć skromny, oferuje również pewne usługi, np. cateringowe czy sprzedaż biletów. Oczywiście, nie jest wyposażony w tzw. rękawy.
W nocy z 28 na 29 marca 2009 Terminal Etiuda został zamknięty. Ze względu na niski komfort obsługi pasażerów władze lotniska Okęcie zdecydowały o przeniesieniu odpraw pasażerów linii niskokosztowych do Terminali 1 i 2.
W rejsach krajowych kontroli bezpieczeństwa dokonywać będzie Straż Ochrony Lotniska.
W części północnej lotniska (od ul. 17 Stycznia) znajduje się również Terminal VIP Aviation (oddany do użytku w 2005 roku), obsługujący w komfortowych warunkach loty specjalne (np. biznesmenów, samoloty prywatne).
Podczas swojego niedawnego rejsu z lotniska Chopina dowiedziałem się, że dawny terminal 1 jest obecnie zamknięty i trwa w nim jakaś przebudowa/prace remontowe. Wszystkie odprawy odbywają się obecnie w dawnym terminalu 2, czyli obecnie Terminalu A.
W zimowym rozkładzie lotów 2012/2013 sporo zmian, m.in. od lutego warszawa zyska bezpośrednie połączenie lotnicze z Dubajem (linie Emirates). W zimowym rozkładzie znikną też połączenia m.in. z Islandią czy Bergen. Dowiedziałem się też, że linie Brussels Airlines rozważają zawieszenie połączeń Warszawa-Bruksela. Więcej informacji na stronach portu lotniczego Chopina.
Nazwa stanowiska kontroli | Częstotliwość | Godziny pracy |
---|---|---|
Okęcie ATIS (automat pogodowy) | 120,45 | 24H |
Okęcie VOLMET (pogoda na świecie) | 127,6 | 24H |
Okęcie Clearance Delivery | 121,6 | 24H |
Okęcie Ground | 121,900 | 05:00-21:00 |
Okęcie Tower (wieża) | 118,3 | 24H |
Okęcie Approach (zbliżanie) | 128,8 | 24 H |
Okęcie Approach South (zbliżanie sektor południowy) | 125,05 | 24 H |
Okęcie Director (PAR) | 129,375 | 05:00 - 23:00 |