Informacja o lotach: (032) 392 73 85 lub 0 801 011 752
e-mail: informacja@gtl.com.pl
ATIS EPKT (pogoda): (022) 574 78 57
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice
ul. Wolności 90
42-625 Ożarowice
Droga startowa | Szerokość | Długość |
---|---|---|
09 / 27 | 2800 m | 60 m |
Nazwa | Częstotliwość | Godziny pracy |
---|---|---|
Katowice Tower (wieża) | 129,250 | 24H |
ATIS | 120,225 | 24H |
Delivery | 121,800 | 05:00-21:00 |
Kraków Approach | 121,075 | śr, czw i pt 03:00-21:00, pozostałe dni 05:00-21:00 |
Kraków Approach | 134,675 | śr, czw i pt 03:00-21:00, pozostałe dni 05:00-21:00 |
Budowę lotniska w Pyrzowicach rozpoczęło niemieckie Luftwaffe. Było to w roku 1940. Infrastrukturę lotniska stanowiły wówczas trzy bitumiczno-betonowe pasy startowe, mające długość od 1000 do 1500 m. Lotnisko miało umożliwiać przeładunek materiałów wojskowych dla samolotów lecących z Rzeszy do samolotów zaopatrujących oddziały na froncie wschodnim. Pod koniec II wojny światowej lotnisko w Pyrzowicach było również miejscem testowania Messerschmidt`ów 163.
W latach 1945 - 1951 na lotnisku stacjonowali żołnierze Armii Czerwonej, następnie lotnisko przekazano wojsku polskiemu. Od kwietnia tego roku stacjonowali tam polscy żołnierze, natomiast 6 października 1966 roku wystartował stamtąd pierwszy cywilny samolot pasażerski - był to samolot LOTu do Warszawy. Do końca 1969 roku wybudowano płytę postojową i niewielki terminal pasażerski. Rejsy te LOT utrzymywał do roku 1990, następnie zostały one zawieszone. Od tego czasu lotnisko traciło na znaczeniu, dlatego w roku 1991 powstało Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. mające "pomóc" wyjść lotnisku z tego "impasu".Na efekty prac GTLu nie trzeba było długo czekać, bowiem m.in. dzięki jego staraniom już w lipcu 1992 roku LOT wznowił połączenie z Warszawą. W marcu 1993 natomiast Lufthansa zainaugurowała połączenie z Frankfurtem. Warto dodać, że było to pierwsze połączenie zagraniczne z Katowic od 54 lat! Ruch lotniczy zdecydowanie zaczął rosnąć. Kiedy 1 maja 1994 przekazano lotnisko zarządowi GTLu, rozpoczęły się znaczące inwestycje. Jeszcze w październiku tego roku nastąpiło uroczyste otwarcie zmodernizowanego terminalu pasażerskiego. W 1997 roku otwarto hale cargo, natomiast do roku 2001 zakończono rozbudowę i modernizację płyt postojowych, dróg kołowania i pasa startowego.
W roku 2004 zakończono rozbudowę Terminalu, zaś linie lotnicze Wizzair zainaugurowały swoją działalność właśnie z Katowic, gdzie zresztą mieści się jedna z większych krajowych baz tego przewoźnika. W lipcu 2007 oddano natomiast do użytku Terminal B.