Lotnictwo cywilne


Samoloty pasażerskie


Bombardier CSeries

Ostatnio firma Bombardier rozpoczęła prace nad samolotem Bombardier CSeries. Będzie on posiadał bardzo podobne parametry co Embraer - CSeries ma być konkurentem samolotów z rodziny Embraer 170. Samolot ma być produkowany w wersjach CS100 o typowej pojemności (standardowa szerokość rzędów) 100 - 110 miejsc pasażerskich oraz CS300 o pojemności 120 - 130 miejsc. Samolot ma posiadać zasięg ok. 4000 km. Planowany pierwszy lot samolotów z serii CSeries ma się odbyć w roku 2013. Samolot w dużej części zbudowany jest z kompozytów. Wyposażono go w technologię fly-by-wire. Według producenta, C Series będzie spalał 20% mniej paliwa niż jego konkurenci.


Kokpit Bombardiera CSeries

Więcej informacji na stronach Bombardiera oraz stronie dedykowanej bezpośrednio projektowi CSeries.

Aktualizacja 16.09.2013

W dniu dzisiejszym odbył się pierwszy lot samolotu CSeries wersja CS100. Samolot o znakach C-FBCS, którym dowodził cpt. Charles Ellis, wystartował do swojego pierwszego rejsu z lotniska Montreal Mirabel o godzinie 9:55 czasu lokalnego (15:55 czasu polskiego), by wylądować (również na Mirabel) o godzinie 12:25 czasu lokalnego (18:25 czasu polskiego). W czasie lotu samolot osiągnął wysokość 12,500 stóp (3810 m) oraz prędkość 230 kts (426 km/h). Informacje za: oficjalny komunikat Bombardiera

Aktualizacja 01.03.2015

W dniu 27.02.2015 odbył się pierwszy lot Bombardiera CS300. Samolot o znakach C-FFDK, którym dowodził kapitan Andy Litavniks, wystartował z lotniska Montreal-Mirabel o 11:00 czasu lokalnego (17:00 czasu polskiego). Osiągnął wysokość 12 500 m (41 000 stóp) oraz prędkość 470 km/h, po czym powrócił na lotnisko o 15:58 czasu lokalnego (21:58 czasu polskiego). Więcej informacji tutaj.

Aktualizacja 16.07.2016

Linie Swiss odebrały wczoraj pierwszy samolot z serii C Series (-100). Samolot zainaugurowano na trasie Zurich-Paryż. Jeszcze w tym roku CSeries ma pojawić się także na trasach z Zurichu do Warszawy.

Aktualizacja 14.11.2017

Samolot CSeries w wersji -300 lata już dla linii AirBaltic (wyposażony w kolorowe oświetlenie kabiny Mood Lighting) oraz Swiss (pojawia się także na rejsach do Polski).

Aktualizacja 12.07.2018

Od niedawna, Airbus przejął udziały w programie Bombardier CSeries. Dlatego też, Bombardier CS100 od teraz nazywa się A220-100, natomiast Bombardier CS300 nazwano A220-300. Więcej informacji na stronie Airbusa.

Kabina pasażerska (Air Baltic)



Dobrze widoczne nastrojowe oświetlenie mood lighting

Dane techniczne (źródło: Wikipedia.en, stan na 16.9.2013)

Wersja samolotu CS 100 CS 300
Długość: 35 m 38,7 m
Wysokość: 11,5 m
Rozpiętość skrzydeł:35,1 m
Powierzchnia skrzydeł:112,3 m2
Szerokość kabiny:3,28 m
Wysokość kabiny:2,11 m
Maksymalna masa startowa (MTOW):58 967 kg65 317 kg
Maksymalna masa do lądowania (MLW):50 802 kg57 606 kg
Załoga kokpitowa: 2 pilotów
Personel kabinowy:2-53-5
Typowa liczba miejsc:116141