Samolot Canadair Regional Jet został po raz pierwszy zaprezentowany w marcu roku 1989. Powstał "na bazie" biznesowego samolotu Challenger CL-600, ale także był wynikiem analiz marketingowych Canadair. Nowa konstrukcja (w porównaniu z CL600) dysponowała jednak kadłubem wydłużonym o ponad 6 m. Przeszła również wszystkie niezbędne modyfikacje przystosowujące konstrukcję do wymagań związanych z obsługą lotów pasażerskich. Regional Jet to wąskokadłubowy samolot odrzutowy przeznaczony na trasy regionalne. Jego początkowa pojemność wynosiła 50 miejsc. Pierwszą wersję samolotu nazwano CRJ - 100, opracowano również wersję o zwiększonym zasięgu (wyposażoną w dodatkowy zbiornik paliwa w środkowej części kadłuba), oznaczoną CRJ - 100ER. Samolot wszedł na trasy w roku 1992. CRJ - 100 wyposażono w 2 silniki turbowentylatorowe General Electric CF34 - 3A (o ciągu 41 kN każdy), montowane z tyłu kadłuba. Dodatkowym atutem samolotu było to, że do startu potrzebował pasa krótszego niż 2 km (ok. 1,8 km).
Wkrótce potem CRJ - 100 został zastąpiony przez CRJ - 200ER, który stał się "podstawową" wersją CRJ. Samolot posiadał tę samą konstrukcję co jego poprzednik, ale wyposażono go w lepszy silnik - CF34 - 3B1 (o ciągu 41,01 kN każdy). Samolot, dzięki zaawansowanej awionice (Collins ProLine 4 - "kokpit szklany" oraz wyposażeniu w TCAS i radar pogodowy) oraz wyjątkowo ekonomicznym i cichym silnikom, stał się wkrótce wyjątkowo popularną maszyną w swojej klasie - co znamienne, nie tylko w Ameryce Północnej, ale także na pozostałych kontynentach.
Samolot używa potrójnego (dla bezpieczeństwa) systemu hydraulicznego, a niektóre elementy (np. spoilery) obsługiwane są w technice fly-by-wire.
Waga pustego samolotu to 19 958 kg.
Wyprodukowano również wersję CRJ - 200LR, o wydłużonym zasięgu.
Następnie przyszła kolej na samolot CRJ - 700, o zwiększonej do 70 miejsc pasażerskich pojemności, unowocześnionej konstrukcji i systemach pokładowych, przeprojektowanym skrzydle oraz przeprojektowanej kabinie pasażerskiej. Tę wersję, oblataną w roku 1999, a w roku 2001 dostarczoną do pierwszego klienta, BritAir, wyposażono w silniki CF34-8C5 o ciągu 61,3 kN każdy. Tak jak poprzednio, opracowano również wersje CRJ - 700ER i CRJ - 700LR. Powstała również wersja CRJ - 705, która może zabrać na pokład do 75 pasażerów i ma wydłużony zasięg, oraz ogłoszona w roku 2003 wersja CRJ - 900, o pojemności 86 miejsc.
Następnie powstała seria godnych następców rodziny CRJ. W roku 2007 rozpoczęto prace nad modelami CRJ700 NextGen, CRJ900 NextGen oraz CRJ1000 NextGen. Samoloty te, odpowiedniki poprzednich wersji, cechują się przeprojektowaną kabiną pasażerską. Mają też poprawione osiągi, zmniejszone koszty eksploatacyjne, spalają mniej paliwa, są cichsze i bardziej przyjazne dla środowiska.
CRJ - 100 | CRJ - 100ER | CRJ - 200ER | CRJ - 200LR | CRJ - 700 | CRJ - 700ER | CRJ - 700LR | CRJ - 705 | CRJ - 705ER | CRJ - 705LR | CRJ - 900 | CRJ - 900ER | CRJ - 900LR | CRJ - 1000 | CRJ-1000ER | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Liczba miejsc pasażerskich: | 50 | 70 | 75 | 90 | 100 | ||||||||||
Napęd: | 2 silniki turbowentylatorowe General Electric CF34 - 3A o ciągu 41 kN każdy | CF34 - 3B1 | CF34 - 8C5 | GE CF34-8C5A1 | |||||||||||
Prędkość przelotowa: | 850 km/h | 860 km/h | 876 km/h | 885 km/h | 881 km/h | 870 km/h | |||||||||
Pułap: | 12 496 m | ||||||||||||||
Zasięg: | 1564 km | 2626 km | 2491 km | 3148 km | 2655 km | 3209 km | 3708 km | 3184 km | 3635 km | 3702 km | 2956 km | 2950 km | 3385 km | 2760 km | 3130 km |
Maksymalna masa startowa: | 21 523 kg | 24 091 kg | 23 134 kg | 24 041 kg | 32 955 kg | 34 019 kg | 34 926 kg | 36 515 kg | 37 421 kg | 38 328 kg | 36 514 kg | 37 421 kg | 38 329 kg | 40 800 kg | 41 600 kg |
Rozpiętość: | 21,44 m | 21,21 m | 23,24 m | 24,85 m | 26,18 m | ||||||||||
Długość: | 29,65 m | 26,77 m | 32,51 m | 36,40 | 39,13 m | ||||||||||
Wysokość: | 6,3 m | 6,22 m | 7,57 m | 7,51 m | 7,50 m | ||||||||||
Powierzchnia skrzydeł: | 48,31 m2 | 48,35 m2 | 70,61 m2 | 77,4 m2 |