Lotnictwo cywilne


Concorde - pierwsze loty i inne ważne daty

TypRejestracjaNumer produkcyjnyPierwszy lotMiejsce startuData dostarczenia do klientaOstatni lotInne adnotacjeLiczba lądowań (w nawiasie liczba lotów ponaddźwiękowych) Liczba wylatanych godzin (w nawiasie: godziny ponaddźwiękowe)
PrototypF-WTSS0012.3.1969Tuluza-19.10.1973-397 (249)812 godz 19 min (254 godz 49 min)
PrototypG-BSST0029.4.1969Filton-4.03.1976-438 (196)836 godz 9 min (173 godz 26 min)
Egzemplarz preprodukcyjnyG-AXDN0117.12.1971Filton-20.08.1977-273 (168)574 godz 49 min (387 godz)
Egzemplarz preprodukcyjnyF-WTSA0210.01.1973Tuluza-20.05.1976-314 (189)656 godz 37 min (280 godz 49 min)
Egzemplarz produkcyjnyF-WTSB2016.12.1973Tuluza-19.04.1985Używany do prób modyfikacji i na części zamienne423 (247)909 godz 52 min (339 godz 25 min)
Egzemplarz produkcyjnyG-BBDG20213.02.1974Filton-24.12.1981-633 (374)1282 godz 09 min (514 godz 09 min)
Egzemplarz produkcyjnyF-WTSC20331.05.1975Tuluza6.01.1976 (Air France)25.07.2000Po dostarczeniu do klienta zmiana rejestracji na F - BTSC / Uległ katastrofie pod Paryżem 25.07.2000397811 989
Egzemplarz produkcyjnyG-BOAC20427.02.1975Filton13.02.1976 (British Airways)31.10.2003-7 730 (6 761)22 260 godz 11 min
Egzemplarz produkcyjnyF-BVFA20525.10.1975Tuluza19.12.1975 (Air France)12.06.2003-6 780 (5 504)17 824 godz
Egzemplarz produkcyjnyG-BOAA2065.11.1975Filton14.01.1976 (British Airways)12.08.2000- 8 064 (6 842)22 768 godz 56 min
Egzemplarz produkcyjnyF-BVFB2076.03.1976Tuluza8.04.1976 (Air France)24.06.2003- 5 473 (4 791)14 771 godz
Egzemplarz produkcyjnyG-BOAB20818.05.1976Filton30.09.1976 (British Airways)15.08.2000- 7 810 (6 688)22 296 godz 55 min
Egzemplarz produkcyjnyF-BVFC2099.07.1976Tuluza27.07.1976 (Air France)27.06.2003- 4 358 (4 200)14 332 godz
Egzemplarz produkcyjnyG-BOAD21025.08.1976Filton6.12.1976 (British Airways)10.11.2003- 8 406 (7 010)23 397 godz 25 min
Egzemplarz produkcyjnyF-BVFD21110.02.1977Tuluza26.03.1977 (Air France)27.05.1982Stanowił źródło części zamiennych 5 814 (1 929)5 814 godz
Egzemplarz produkcyjnyG-BOAE21217.03.1977Filton20.07.1977 (British Airways)17.11.2003- 8 383 (7 003)23 376 godz 7 min
Egzemplarz produkcyjnyF-WJAM21326.06.1978Tuluza18.09.1978 (Air France)14.06.2003Po dostarczeniu do klienta samolot otrzymał rejestrację F-BTSD 5 135 (3 672)12 974 godz
Egzemplarz produkcyjnyG-BFKW21421.04.1978Filton6.02.1980 (British Airways)5.11.2003Po dostarczeniu do klienta samolot otrzymał rejestrację G-BOAG 5 633 (5 066)16 239 godz 27 min
Egzemplarz produkcyjnyF-WJAN21526.12.1978Tuluza23.10.1980 (Air France)11.06.2000Po dostarczeniu do klienta samolot otrzymał rejestrację F-BVFF 4 259 (3 734)12 421 godz
Egzemplarz produkcyjnyG-BFKX21620.04.1979Filton13.06.1980 (British Airways)26.11.2003Po dostarczeniu do klienta samolot otrzymał rejestrację G-BOAF 6 045 (5 639)18 257 godz

Samoloty 204 - 213 i 216 nosiły znaki amerykańskie podczas lotów na trasie Washington - Dallas, np. G-BOAA na czas przelotu po trasie amerykańskiej stawał się G-N94AA. Samoloty francuskie, np. F-BVFA stawały się na ten czas N94FA.Litery były zmieniane przez obsługę.

DataWydarzenie
1.10.1969Concorde 001 po raz pierwszy osiąga prędkość Mach 1
8.11.1969Pierwsi piloci liniowi pilotują Concorde 001
25.03.1970Concorde 002 po raz pierwszy osiąga prędkość Mach 1
13.09.1970Concorde 002 po raz pierwszy ląduje na Heathrow
4.11.1970Concorde 001 po raz pierwszy osiąga prędkość Mach 2
12.11.1970Concorde 002 po raz pierwszy osiąga prędkość Mach 2
Styczeń 1971Concorde odbył już 100 lotów ponaddźwiękowych
Lipiec 1971Piloci liniowi po raz pierwszy latają Concorde z prędkością Mach 2
12.02.1972Concorde 01 odbywa pierwszy lot ponaddźwiękowy
23.02.1973Concorde 02 odbywa pierwszy lot ponaddźwiękowy
06.12.1973Concorde 201, pierwszy samolot w wersji do lotów liniowych, odbywa pierwszy lot
21.10.1974Łącznie 6 samolotów Concorde odbyło już 1000 godzin lotu ponaddźwiękowego
09.10.1975Concorde otrzymuje francuski certyfikat zdatności do lotu
05.12.1975Concorde otrzymuje brytyjski certyfikat zdatności do lotu
19.12.1975Air France otrzymuje swojego pierwszego Concorde (nr seryjny 205)
15.01.1976British Airways otrzymuje swojego pierwszego Concorde (nr seryjny 206)
21.01.1976Równocześnie samoloty Concorde British Airways i Air France rozpoczynają loty rejsowe (206, Londyn - Bahrajn i 205, Paryż - Dakar - Rio de Janeiro)
24.05.1976British Airways i Air France inaugurują rejsy do Waszyngtonu DC
21.01.1977 1 rocznica wprowadzenia Concorde do służby liniowej - ponad 45 000 przewiezionych pasażerów
22.11.1977Inauguracja lotów British Airways i Air France do Nowego Jorku (JFK)
21.01.19815 lat od wprowadzenia Concorde do eksploatacji: 50 000 wylatanych godzin, 15 800 lotów, 700 000 pasażerów
27.03.1984Inauguracja trasy Londyn-Waszyngton DC-Miami
5.10.1987BA przewozi milionowego pasażera Concorde
7.02.1996Kapitan Leslie Scott bije rekord prędkości trasy pokonując trasę Nowy Jork - Londyn w 2 godziny 52 minuty i 59 sekund
31.03.2003Air France wykonuje ostatni lot rejsowy
24.10.2003British Airways wykonuje ostatni lot rejsowy (samolotem G-BOAG dowodzi cpt. Mike Bannister)