Lotnictwo cywilne

Concorde - projektowani następcy

Nad następcami Concorde pracowało kilka państw - USA, Japonia i Francja (niestety, w związku z kosztami paliwa, obecnie zainteresowanie linii lotniczych takimi samolotami jest prawie zerowe). Projekt amerykański to samolot orbitalny. Japonia natomiast skupia się na samolocie podobnym do Concorde (z zachowaniem przekroju typu "talia osy"), który mógłby osiągnąć prędkość 6 Ma na wysokości 22 000 m z 300 pasażerami na pokładzie. Ale najbardziej realnym wydawał się francuski projekt SuperConcorde (to przecież Francuzi byli współkonstruktorami Concorde i mają duże doświadczenie). Ten "większy brat" Concorde co prawda nie latałby dużo szybciej (2.4 Ma) i nie dużo wyżej (18 000 - 21 000 m), ale mógłby gościć na swoim pokładzie 200 - 250 pasażerów i miałby zwiększony zasięg (około 12 000 km).

Firma Boeing jeszcze niedawno pracowała nad projektem Sonic Cruiser (samolotu latającego mniej więcej z prędkością dźwięku), jednak ze względu na rosnące ceny paliwa, zainteresowanie nim nie było wystarczająco duże (latałby on "zaledwie" ok. 15% szybciej niż normalne samoloty pasażerskie i pozwalałby na zaoszczędzenie ok. godziny lub dwóch godzin lotu).

Boeing pracował również nad projektem B2707 - miał to być samolot ponaddźwiękowy o prędkości Mach 2.7 - 3, zasięgu ok. 6400 km i większej niż Concorde pojemności (290 miejsc pasażerskich). Samolot miał być wyposażony w 4 silniki General Electric i cechować się między innymi zmienną geometrią skrzydeł. Jednak, aby osiągać zakładane prędkości, wymagane byłoby zastosowanie stopów tytanu, które przyczyniłyby się do znacznego wzrostu projektu; poza tym, mechanizm, wymagany do tego, aby samolot mógł mieć "ruchome skrzydła", byłby również dość drogi w konstrukcji, a co ważniejsze, bardzo by zwiększał ciężar samolotu. Biorąc pod uwagę te, oraz inne, problemy konstrukcyjne, producent wycofał się więc z projektu.

Nad swoim ponaddźwiękowcem, L2000, o pojemności 230 pasażerów, zasięgu podobnym do B2707 i pułapie maksymalnym 24 400 m (FL800), ze skrzydłami w układzie podwójnej delty, pracowała również firma Lockheed. Z tego projektu jednak też nic nie wyszło...


Projektowany SuperConcorde
Informacje te pochodzą ze strony www.concorde-jet.com

Ale projektowane samoloty ponaddźwiękowe to nie tylko samoloty pasażerskie. VIP-y też mają swoje potrzeby, którym chce sprostać firma Dassault. Projektuje ona regionalny ponaddźwiękowiec typu Business Jet, który mógłby zabierać na swój luksusowy pokład do 10 pasażerów.

Nad projektem biznesowego ponaddźwiękowca pracuje również firma Aerion.

Powyższe informacje mają charakter nieoficjalny!!!

N O W O Ś Ć ! ! !

PAP informuje, że według Japońskiego Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonia i Francja podejmą prace nad projektem pasażerskiego samolotu ponaddźwiękowego. Na początek oba kraje przeznaczą na realizację projektu 760 tysięcy euro rocznie. Głównym celem projektantów miałoby być wyeliminowanie głównych wad Concorde`a - hałasu (Japończycy mają duże doświadczenie w projektowaniu energooszczędnych silników) i dużego zużycia paliwa. Samolot zabierałby na pokład do 300 pasażerów . Bliższe informacje na temat projektu, jak i czas jego rozpoczęcia i ukończenia nie są jeszcze znane.


Aktualizacja 27.06.2011

Reuters informuje, że koncern EADS, właściciel Airbusa, planuje (niestety, za wiele, wiele lat) stworzenie samolotu ponaddźwiękowego... Szczegóły poniżej:

Aktualizacja 13.02.2019


Boom Supersonic Overture to projekt współfinansowany przez Richarda Bransona. Miałby to być samolot dla 55 pasażerów, o zasięgu 8300 km, który przy cenach 2500 dolarów za lot w jedną stronę mógłby zapewniać luksusową (i opłacalną dla linii lotniczych pod względem ekonomicznym) podróż z prędkością 2.2 Macha. Zainteresowane jego zakupem są Virgin Atlantic oraz Japan Airlines. Samolot ma być zasilany trzema silnikami. Planowany oblot - 2025. Więcej informacji na stronie www.boomsupersonic.com

Zdjęcia pochodzą z materiałów prasowych dostępnych na stronie projektu Boom Supersonic / The photos above and below come from the press kit materials available on the official website of the Boom Supersonic project - www.boomsupersonic.com

Nie można też zapominać o projekcie Aerion Supersonic AS2. Ma to być samolot dyspozycyjny dla 8-12 pasażerów, dla którego silniki Affinity (których samolot będzie mieć 3) projektuje General Electric. Zasięg samolotu to ok. 7400 - 8300 km (zależnie od tego, czy lot odbywałby się z prędkością maksymalną), a prędkość jaką będzie on rozwijać to Mach 1.6 (co ciekawe, na stronie Aeriona jest informacja, że aż do prędkości Mach 1.2 samolot oferowałby lot typu Boomless Cruise, czyli bez grzmotu dźwiękowego obecnego po przekroczeniu bariery dźwięku). Pierwszy lot jest planowany na rok 2023.




Zdjęcia pochodzą z materiałów prasowych dostępnych na stronie producenta / The above photos come from the press kit available on the manufacturer's website.