Lotnictwo cywilne
Aktualizacje
Ciekawostki lotnicze
Na tej podstronie będę podawać, krótko i hasłowo, różne ciekawostki lotnicze, które zbieram z różnych książek... Przepraszam, że przy każdej z nich nie podaję konkretnego źródła, ale bardzo często po prostu kiedy natknę się na coś ciekawego, zapisuję to sobie gdzieś "na szybko" (np. w telefonie) jako zwyczajna rzecz do zapamiętania. Często zapisywałem te rzeczy zanim jeszcze wpadłem na to, aby pisać o nich na stronie. Jednak nie uważam podawania źródła akurat tutaj za konieczne, gdyż w przypadku tych ciekawostek wiele informacji to czysta statystyka i można ją znaleźć w wielu źródłach. Wiele z nich znalazłem w książkach, których recenzje znajdziecie na tej stronie, pozostałe pochodzą z lotniczych programów telewizyjnych czy od znajomych pilotów. A więc... Czy wiecie, że...?
- Zakłada się, że co najmniej 30% pasażerów to ludzie, którzy dolatują na lotnisko i przesiadają się tam na dalszy lot długodystansowy. Linia lotnicza zakłada zwykle, że 40% pasażerów lub więcej to pasażerowie tranzytowi.
- LOT wykonuje dziennie ok. 210 - 250 rejsów
- Lufthansa wykonuje dziennie ok. 3000 rejsów
- Punktualność rejsów oscyluje w granicach 93-97% (czyli pozostałe mogą być anulowane)
- W Polsce ruch lotniczy zwiększa się o ok. 15% rocznie
- Zakłada się, że każda minuta opóźnienia powyżej 15 minut kosztuje linie lotnicze ok. 80 euro!
- Bagaże pasażerów Boeinga 737 ważą ok. 4 ton
- Bagaże pasażerów B767 ważą ok. 8 ton.
- W dużym porcie lotniczym w Europie koszt rotacji (obsługi, opłat za lądowanie etc) Embraera 175 to nawet 750 euro, zaś koszt rotacji Airbusa A380 może sięgać nawet 8000 euro!
- LOT Catering produkuje rocznie ok 10 milionów posiłków!
- Statystyki mówią, że 10% pasażerów to pasażerowie, którzy nie stawiają się na lot. Dlatego linie lotnicze prawie zawsze sprzedają więcej biletów niż mają miejsc w samolocie. Overbooking nie ma jednak zwykle miejsca w klasie biznes ani pierwszej.
- Lekki przegląd samolotu (typu A) wykonuje się średnio co 500-800 godzin lotu, czyli co 2 miesiące. Przegląd bardziej zaawansowany wykonuje się co kilka (4-6) tysięcy godzin lotu. Najcięższy przegląd, obejmujący praktycznie rozmontowanie samolotu i sprawdzenie oraz wymianę wielu jego nawet najdrobniejszych części wykonuje się średnio co 20 000 godzin lotu (czyli co ok. 5 lat). Przegląd taki wyłącza samolot z eksploatacji na okres do 2 miesięcy.
- 20-25% kosztów nowego samolotu to koszty silników.
- Koszt jednego silnika w samolocie średniego zasięgu to ok. 2 milionów dolarów, ale jeden silnik samolotu dalekodystansowego może kosztować do 8 milionów euro!
- Szacuje się, że 30% pasażerów linii lotniczych odczuwa strach przed lataniem.
- Linie lotnicze ze Star Alliance wykonują dziennie ponad 21 tysięcy rejsów.
- Co 2 sekundy gdzieś na świecie startuje lub ląduje samolot Airbus A320.
- Co 20 sekund gdzieś na świecie startuje lub ląduje samolot Airbus A330.
- Co 3 minuty gdzieś na świecie startuje lub ląduje samolot Airbus A380.
- 8% pasażerów lotniska Heathrow w Londynie przylatuje/odlatuje na pokładzie A380 (stan na styczeń 2016).
- Dziennie nad terytorium Unii Europejskiej przelatuje ponad 25 tysięcy samolotów.
- Pierwszy lot Wrightów (1903) to dystans 37 m; lot trwał 12 sekund.
- W nocy jest mniej turbulencji niż w dzień.
- W rzadszym powietrzu samolot napotyka mniejszy opór, dlatego potrzebuje mniejszej mocy silników na większej wysokości.
- Średnio temperatura 15°C spada co 2°C co 500 m
- Na wysokości przelotowej woda wrze w 94°C
- Ciśnienie na zewnątrz samolotu na wysokości przelotowej to średnio 20% tego ciśnienia, które panuje przy ziemi
- Smugi kondensacyjne zaczynają się tworzyć średnio przy temperaturze -40°C, na wysokości FL280 (28 000 stóp; 8,5 km). Składają się one z kryształków lodu.
- Wiatr jest zwykle słabszy w lecie niż w zimie. Prędkość wiatru zwiększa się wraz z wysokością.
- Zielone światło nawigacyjne znajduje się na prawym skrzydle samolotu; czerwone na lewym.
- Bezpieczny dystans od centrum burzy to ok. 40 km
- Wiatry wieją w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara wokół wyżów barycznych, a przeciwnie do ruchu wskazówek zegara wokół niżów (na półkuli północnej). Nazwy wiatrów określa się po kierunku, z którego wieją.
- Lecąc z USA do Anglii zwykle wiatr w ogon. Z Anglii do USA - czołowy
- Najtragiczniejsza katastrofa lotnicza w historii wydarzyła się na Teneryfie w 1977 roku.
- Kierunek startu i lądowania powinien być możliwie zbliżony do kierunku, z którego wieje wiatr. Tak więc starty i lądowania odbywają się zawsze pod wiatr.
- Boeing 767 był pierwszym samolotem wyposażonym w toalety dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Lakier (malowanie) Boeinga 767 waży ok. 180 kg.
- Pewne źródło podaje (niestety nie pamiętam jakie), że pierwszy bilet elektroniczny (etix) datuje się na rok 2004. Jednak z biletami elektronicznymi eksperymentował już David Neeleman w liniach JetBlue, które powstały w roku 2000.
- Koszt Airbusa A380 linii Emirates to 390 milionów dolarów.
- 1 opona do Airbusa A380 kosztuje 90 000 dolarów, zaś pełen ich zestaw dla jednego samolotu to 2 miliony dolarów.
- Dzisiaj (2013) mamy na świecie ponad 1,2 tysiąca portów lotniczych, w tym 415 w Europie, blisko 200 w Ameryce Północnej, 160 w Azji i na Pacyfiku.
- Rocznie wykonuje się na świecie blisko 80 milionów operacji lotniczych
- Na świecie lata ponad 50 000 samolotów komunikacyjnych. Rocznie pokonują one odległość ponad 35 miliardów kilometrów.
- W 2010 roku na świecie zginęło w wypadkach lotniczych 829 osób. W tym samym czasie śmierć na drogach poniosło 1,3 miliona ludzi.
- Według IATA, wskaźnik wypadków lotniczych dla krajów Unii Europejskiej i Ameryki Północnej to około 1 incydent na milion lotów.
- 70% wypadków lotniczych spowodowanych jest przez błąd człowieka.
- 10-tysięczną maszyną wyprodukowaną przez firmę Airbus jest samolot A350 dostarczony dla Singapore Airlines.