Lotnictwo cywilne

Lotnictwo od kuchni

Zasady bezpieczeństwa

Dekompresja

Oto kilka zasad obowiązujących podczas podróży lotniczej:

Przed odlotem

Na lotnisko należy przybyć w czasie wyznaczonym przez przewoźnika (linię lotniczą). W przypadku opóźnionego przybycia istnieje ryzyko, że nie zostaniemy wpuszczeni na pokład samolotu, mimo posiadania ważnego biletu lotniczego. Na ok. 30 - 40 minut przed planowanym odlotem samolotu kończy się bowiem odprawa i po tym czasie nikt już na pokład nie jest wpuszczany. Dlatego sugeruje się zwykle przybycie na lotnisko nie później niż godzinę przed odlotem (najlepiej - 2 godziny) przed planowanym odlotem rejsów krajowych i międzynarodowych, z wyjątkiem rejsów transatlantyckich, w tym przypadku sugeruję przybycie na lotnisko na 3 - 4 godziny przed odlotem. Zapewni to sprawną odprawę, a tym samym odlot samolotu bez opóźnień.

Każdy pasażer, aby przejść do strefy odlotów, musi posiadać dokument tożsamości oraz ważny bilet lotniczy oraz kartę pokładową (otrzymuje ją przy odprawie biletowo-bagażowej /check-in/ po okazaniu biletu oraz dowodu tożsamości.

Pasażer musi także posiadać inne dokumenty, które mogą być wymagane do przekroczenia granicy państwa (np. paszport, wizy) lub wymagane prawem kraju, do którego podróżujemy (polecam przed podróżą kontakt z ambasadami lub konsulatami)

Przed odlotem pasażer musi przejść kontrolę bezpieczeństwa. Oznacza to, iż pasażer musi przejść przez bramkę wykrywającą metale, zaś jego bagaż zostanie prześwietlony w poszukiwaniu przedmiotów niedopuszczonych do przewozu, takich jak np.:

Jeśli chodzi o przewóz butli medycznych z ciekłym tlenem, to jest on również zabroniony (należy skontaktować się z przewoźnikiem i spytać, czy zapewnia on własne butle, zwykle jest to do załatwienia). Nie wolno również przewozić neseserów z zainstalowanym systemem alarmowym. Te zasady obejmują nie tylko bagaż podręczny, ale i rejestrowany.

Jeśli chodzi o przewóz na pokładzie samolotu substancji płynnych, to płyny te muszą być umieszczone w pojemnikach nieprzekraczających 100 ml każdy, jednak łącznie nie mogą przekraczać 1 litra , zaś wszystkie te pojemniki muszą być umieszczone w przezroczystej zamykanej torbie (zwykle są one dostępne na lotniskach). Definicja substancji płynnych obejmuje także:

Wyjątek stanowią leki, jednak zaleca się posiadanie przy sobie recepty. Można również w nieograniczonych ilościach przewozić substancje płynne zakupione na lotnisku lub w samolocie (sprzedaż bezcłowa), jednak jeśli są one zapakowane i zapieczętowane przez sprzedającego, to nie należy tych toreb otwierać przed zakończeniem podróży.

Przepisy te obowiązują na wszystkich lotniskach UE oraz w Norwegii, Islandii i Szwajcarii.

Na pokładzie samolotu

Na pokład samolotu pasażerowie wpuszczani są tylko po okazaniu ważnej karty pokładowej.

W większości linii lotniczych (jeśli nie we wszystkich) obowiązuje zakaz palenia tytoniu. W toaletach zainstalowane są zwykle czujniki wykrywające dym. Uprzedzam, że niewinne zapalenie papierosa może się skończyć poważnymi sankcjami prawnymi - pasażer pewnej linii lotniczej (nazwy celowo nie podaję) dostał np. dożywotni zakaz podróżowania tą linią, bo... zapalił papierosa w trakcie lotu, co potraktowano jako złamanie przepisów prawa. W liniach lotniczych zwykle obowiązuje także zakaz spożywania alkoholu zakupionego na pokładzie samolotu w sprzedaży bezcłowej. Dopuszczalny jest tylko alkohol serwowany przez personel pokładowy. Ciekawe moim zdaniem jest, że niektóre linie lotnicze wprowadziły również zakaz spożywania na pokładzie posiłków innych niż te oferowane w sprzedaży pokładowej...

Na pokładach samolotów obowiązuje również zakaz używania wszelkich przenośnych urządzeń emitujących sygnały radiowe, gdyż mogą one zakłócać pracę systemów samolotu. Ich zasilanie musi być wyłączone, bez względu na to, czy znajdują się w kabinie pasażerskiej, czy w luku bagażowym. Dotyczy to oczywiście (czy może przede wszystkim) tak powszechnych dzisiaj telefonów komórkowych. Ich używanie jest zwykle dozwolone do czasu zamknięcia drzwi samolotu przed startem, a następnie po wyłączeniu silników, gdy samolot znajdzie się na stanowisku postojowym w porcie przeznaczenia. Jednakże czasem kapitan samolotu zezwala na używanie telefonów, np. gdy przedłuża się czas oczekiwania na start lub czas kołowania. Dopuszczalne są oczywiście telefony wyposażone w tzw. tryb off-line czy tryb "samolot", kiedy można ich używać np. jako odtwarzaczy muzycznych. W taką funkcję wyposażane jest obecnie coraz więcej produkowanych modeli telefonów komórkowych. W liniach lotniczych natomiast trwają prace nad umożliwieniem pasażerom możliwości wykonywania połączeń czy wysyłania smsów (za odpowiednią opłatą) także w trakcie lotu i niektóre linie lotnicze zaczynają wprowadzać już taką usługę, jednak dalej stanowi to swoisty "eksperyment" i nie jest jeszcze powszechną praktyką w liniach lotniczych.

Przed startem samolotu pasażerowie zawsze zapoznawani są z zasadami bezpieczeństwa (np. jak zapinać pasy, zakładać maski tlenowe, zakładać kamizelki ratunkowe czy gdzie znajdują się wyjścia awaryjne). Oczywiście, niezmiernie rzadko te informacje trzeba wykorzystać w praktyce, jednak dobrze jest uważnie słuchać i obserwować. Informacje, wspomagane gestami, podawane są zwykle w języku ojczystym przewoźnika (jak np. polskim w PLL LOT) oraz w języku angielskim, a czasami także w języku kraju, do którego lub z którego się podróżuje (np. francuskim w locie Warszawa-Paryż czy niemieckim w locie Frankfurt-Warszawa). Warto również zapoznać się z instrukcją bezpieczeństwa (Safety on board), która zawsze umieszczona jest w kieszeni poprzedzającego fotela.

Na czas startu i lądowania (oraz gdy tylko kapitan włączy sygnalizację "zapiąć pasy") należy:

Pas bezpieczeństwa zwykle zaleca się pozostawić zapięty przez cały czas, gdy siedzimy w fotelu - nawet jeśli nie wymaga tego kapitan poprzez sygnalizację "zapiąć pasy". Zapobiegnie to ewentualnym przykrym konsekwencjom nieoczekiwanej turbulencji.

Przed startem warto sprawdzić, gdzie znajduje się najbliższe wyjście awaryjne. Jest ono zawsze dobrze oznaczone znakami EXIT. W sytuacji awaryjnej system oświetlenia podłogi pozwoli odnaleźć drogę do wyjścia. W większości samolotów wyjścia awaryjne przez drzwi znajdują się w przedniej oraz w tylnej części samolotu, natomiast wyjścia awaryjne przez okna (2 lub 4) znajdują się w środkowej części kabiny. W samolotach odrzutowych wyjścia awaryjne wyposażone są w nadmuchiwane trapy (zjeżdżalnie). Przykładowe wyjścia awaryjne:

Jeśli ciśnienie w kabinie gwałtownie spadnie, maski tlenowe wypadają automatycznie z paneli nad głową każdego pasażera. Należy NATYCHMIAST pociągnąć maskę mocno do siebie (zainicjuje to dopływ tlenu), zakryć nią usta i nos, oddychać normalnie. Należy NAJPIERW założyć maskę sobie, a następnie pomóc innym (np. dzieciom) - nigdy odwrotnie!!! Więcej informacji na podstronie dotyczącej dekompresji.

W sytuacji, kiedy wymagane jest wodowanie, należy założyć kamizelkę ratunkową. Znajduje się ona pod każdym fotelem. NIE WOLNO jednak napełniać kamizelki bez wyraźnej instrukcji ze strony personelu pokładowego. Kamizelkę ratunkową napełniamy dopiero po wodowaniu. W przeciwnym wypadku napełniona za wcześnie kamizelka mogłaby ulec przebiciu przy ewentualnym uderzeniu o wodę!

Należy pamiętać, że przez cały czas przebywania na pokładzie pasażer zobowiązany jest stosować się do poleceń kapitana samolotu, jak również pozostałej załogi. Niewykonanie takiego polecenia może w skrajnych przypadkach skutkować konsekwencjami prawnymi.

Szczegółowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa lotniczego można znaleźć u danego przewoźnika (każdy przewoźnik posiada swój specjalny regulamin, tzw. OWP - Ogólne Warunki Przewozu - dostępne zwykle na stronach internetowych przewoźników).